Paradoxal, una dintre soluţiile care ar duce la eliberarea traficului din Bucureşti o găsim la intrarea în Capitală, aici unde se află primele staţii de metrou. Dacă în aceste zone s-ar afla parcări întinse, cu siguranţă mulţi dintre şoferii din exterior ar putea să-şi lase maşinile în aceste zone, iar drumul spre centru ar putea să-l continue cu metroul.
Realizarea unor astfel de parcări ar fi însă în zadar, spun activiştii de mediu, dacă transportul public terestru nu devine mai eficient şi nu i se acordă, prin codul rutier, prioritate în trafic.
„Vedem multe bulevarde unde oamenii, săracii, stau în autobuz, agăţaţi într-un picior la aceeaşi coadă la stop cu maşinile. În Londra, la stop se văd mult mai multe autobuze decât maşini, asta pentru că oamenii folosesc transportul public cu plăcere. Pentru că funcţionează la ore fixe, se poate ajunge în termen rezonabil oriunde în acel oraş”, a spus Costel Popa, director ONG de mediu.
Iar odată ce transportul public devine ireproşabil, autorităţile ar putea suprataxa, de asemenea, maşinile care ajung în zona centrală. La fel cum se întâmplă în Occident.
„În general oraşele europene au parcări special amenajate. Aceste parcări sunt la preţuri destul de mari, pleacă de undeva de la 2 euro şi jumătate pe oră şi ajung în Londra şi la patru lire pe oră tocmai pentru a descuraja. În schimb reţeaua de metrou şi reţeaua de transport în comun sunt foarte bine puse la punct şi cetățeanul nu are ce să reproşeze”, a spus Dan Trifu.
Activiştii de mediu recunosc că măsurile care restricţionează folosirea maşinilor personale în oraşe a fost primită prost, iniţial, de public şi în Occident. Schimbările care ar face din Bucureşsti un oraș mai puțin poluat și cu un trafic mai prietenos nu vin ieftin. Activiștii de mediu spun însă că rezultatele ar justifica efortul financiar, pe care, de altfel, Bucureștiul și-l poate permite.
„În jur de 500 de milioane de euro, un preţ pe care Bucureştiul şi-l permite. Cele şapte primării împreună au un buget de aproape 2 miliarde de euro deci într-un mandat de patru ani vorbim de peste șapte miliarde de euro”, a spus Nicușor Dan.
Deocamdată, Bucureștiul este una din cele mai poluate capitale din Uniunea Europeană, iar principalul factor de poluare este tocmai traficul aglomerat.