Primăria din Braşov a încheiat un contract cu o firmă care furnizează personal pentru îngrijirea copiilor. În ultimele luni, 50 de persoane au fost angajate prin această metodă. În Braşov sunt şapte creşe care ar trebui să aibă 245 de angajaţi. Însă, 158 de posturi sunt vacante şi, teoretic, nu pot fi ocupate pentru că sunt blocate.
Edilul spune ca închirierea de personal a fost singura soluţie pentru a aduce educatoare şi îngrijitoare în creşe. Acum, o singură educatoare are grijă, într-o tură, de 15 copii. Dacă edilii n-ar fi găsit soluţia închirierii de servicii de la firmele de recrutare, situaţia risca să devină chiar mai complicată, pentru că, în curând, în oraş se va mai deschide o creşă. Cu alte cuvinte va fi nevoie de personal suplimentar pentru copiii care vor fi înscrişi aici.
Închirierea de servicii se face după un sistem simplu: se încheie un contract comercial, prin licitaţie, cu o firmă de recrutare, care va pune la dispoziţie administraţiei locale personal calificat.
Ce se întâmplă în creșe
Într-una din creșele din Brașov, doar 23 de angajaţi au grijă de o sută de copii. Zece angajaţi au fost aduşi aici prin firma de recrutare. Chiar şi aşa însă, personalul este insuficient.
„A trebuit să găsim o soluţie, să nu ne mai plângem sau să mergem cu jalba în proţap de două ori pe săptămână la Guvern. Nu rezolvă practic problema de fond și atunci am fost obligaţi să găsim o soluţie, iar soluţia a fost aceste leasinguri de personal”, explică Răzvan Popa, viceprimar în Braşov.
În Braşov, sunt şapte creşe la care ar trebui să lucreze 245 de angajaţi. În prezent însă, sunt ocupate doar 87 de posturi, iar 158 sunt vacante. Cu toate acestea, Primăria nu poate face angajări.
„Mi-am depus CV-ul pentru un post de îngrijitoare şi am fost sunată de firma de recrutare. M-am bucurat că mi-am găsit acest loc de muncă, pentru că ştiam că sunt posturile blocate”, spune o persoană angajată în acest mod.
Necesarul de personal tot nu este acoperit
Chiar dacă au fost scoase la licitaţie serviciile de îngrijire pentru copii, tot nu va fi acoperit necesarul de personal. În prezent raportul stă în felul următor: două îngrijitoare se ocupă de 20 - 25 de copii, în fiecare tură, deşi, normal, ar trebui să fie o îngrijitoare la şase copii, pe tură.
Contractele cu firmele de recrutări rezolvă parţial problema lipsei de personal. Ele sunt încheiate pe o perioadă determinată, după care se reia licitaţia.
„Avem în organigramă 254 de posturi şi 158 sunt vacante. Vom incheia contract cu o firmă de recrutări pentru doar 98 de persoane şi tot vom rămâne cu 60 de posturi vacante”, explică Andra Lupu, expert de achiziţii în departamentul Serviciu Creşe.
Prin firma de recrutare, educatoarele primesc 600 de lei lunar pentru opt ore de muncă. Adică, acelaşi salariu pe care îl încasează o îngrijitoare angajată de Stat. Pentru noul contract, primăria va cheltui aproximativ două milioane de lei pentru angajarea personalului în acest sistem.
Dezavantajul este că primăria va suporta taxa pe valoarea adăugată presupusă de fiecare contract în parte. În toate creşele din Braşov sunt îngrijiţi peste 600 de copii.