O femeie a fost nevoită să plătească un comision la o bancă din Bucureşti ca să obţină aprobarea să dea cu chirie casa. A cumpărat-o prin credit imobiliar cu ipotecă şi nu putea să înregistreze contractul la Administraţia Financiară fără documentul vizat de bancheri.
Andreea Cristoforidis, clienta băncii: M-am dus la bancă, am înaintat cererea, surpriză - am fost informată că acest document va avea un comision de 500 de lei, nejustificat pentru două foi de hârtie.
Femeia spune că nu a fost de acord cu achitarea comisionului şi că a făcut reclamaţie la Protecţia Consumatorilor.
Bancherii răspund că acest comision este pe lista celor patru pe care legea le permite să le încaseze. Cei care au trecut prin asemenea experienţe sunt revoltaţi. Spun că băncile profită pur şi simplu de situaţie. În cazul creditelor de consum, tarifele sunt mult mai mici sau chiar zero.
Marius Coltuc, avocat: Nu se prevăd criteriile pentru determinarea, stabilirea acestui comision. Este un comision abuziv, dar trebuie să fie constatat de o instanţă de judecată.
Cele mai multe bănci pretind comisionul unic de la clienţi care au nevoie de acte pentru Administraţia Financiară sau care vor să îşi refinanţeze creditul.
Comisionul pleacă de la 90 de lei şi ajunge la 500 la cele mai mari bănci. Conducerea Protecţiei Consumatorilor promite că va analiza reclamaţiile primite.
Marius Dunca, preşedintele Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor: Avem 4.754 de reclamaţii privind clauze abuzive sau suspiciuni de clauze abuzive, comisioane, majorări de dobânzi, penalităţi, nerespectarea clauzelor contractuale.
Protecţia Consumatorilor are 34 de procese cu 11 bănci pe care le acuză că au pus clauze abuzive în contractele de credit.