Firma care a câştigat, recent, licitaţia pentru două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania se plânge că nu găseşte muncitori. Românii pleacă să muncească pe şantiere din străinătate, unde primesc salarii mai bune. Aşa că şoseaua din vestul ţării ar putea fi construită de muncitori veniţi din Vietnam şi Sri Lanka.
„Noi resimțim de ceva vreme lipsa personalului calificat și chiar a personalului necalificat. Suntem într-o căutare permanentă de meseriași buni”, spune Beniamin Rus, patronul firmei constructoare.
Muncitorii români refuză joburile din cauza condiţiilor de muncă şi a salariilor mici.
„Cel mai greu este a sta totuși toată ziua în soare, în ploaie, deci suntem indispuși de vreme”, declară Zsult Belenyesi, muncitor pe șantier. „Chestia este că dincolo se plătește mai bine, oamenii din cauza aceasta pleacă”, adaugă bărbatul.
Până când statul i va convinge pe români să revină acasă, firma caută angajaţi în Asia.
„Suntem în discuții avansate cu societăți din țările din Asia, Vietnam, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka și vrem să aducem între 350 și 500 de muncitori de acolo”, spune patronul Beniamin Rus.
Autorităţile au explicaţii, dar sunt resemnate.
„Este reticența forței de muncă față de condițiile de muncă de pe șantier, nu avem tinere generaţii care să vină şi să fie formaţi în acest domeniu, nu avem ce face. Nu avem de unde să asigurăm”, spune Csaba Bekesi - directorul AJOFM Bihor.
În Bihor, autostrada Transilvania se va întinde pe circa 60 de km. Două dintre cele trei tronsoane de pe ruta Borș - Suplacu de Barcău au fost atribuite unei asocieri de firme care are la dispoziție suma de 490 de milioane de lei pentru a realiza aceste lucrări.
Construcţia autostrăzii ar trebui să dureze cel mult doi ani.