Marius Cristea lucrează încă din timpul facultății la aceeași firma din domeniul IT, de unde nu încasează doar salariul, ci și dividende. El deține 5% din acțiunile companiei.
„Sunt mai motivat, munca pe care o fac să poată valora mai mult în timp, nu depind de un venit fix, pe care îl am în fiecare lună”, spune Marius.
A contat foarte mult faptul că a fost unul dintre primii trei angajaţi ai unei companiei aflate la început de drum. Acţiunile cedate gratuit au fost modalitatea prin care directorul firmei s-a asigurat că Marius va rămâne în companie şi după ce va acumula experienţă.
„Am încercat să le explic, au 2, 3, 5 la sută din firmă, la final de an, în functie de profit se împart dividendele conform cu procentul pe care îl au. Dacă firma este vândută peste un an de zile, o să primească bani în funcţie de procentul pe care îl au”, spune Ionuț Neagu, directorul unei firme IT.
Practica este înca la început la noi, ţinând cont de faptul ca românii preferă beneficiile imediate şi prea puţini gândesc pe termen lung, spun specialiştii. Concret, vor un abonament la sală sau o asigurare privată mai scumpă în locul unor acţiuni.
„Lumea nu înţelege bine, nu există o educaţie”, e de părere Ionuț Neagu.
Piaţa este încă slab dezvoltată, seamănă cu cea americană a anilor '70. Unul dintre cei trei fondatori ai Apple şi-a vândut atunci pachetul de 10% din acţiuni în schimbul a doar 800 de dolari. Când compania lui Steve Jobs a fost listată la bursă, acţiunile celui care a desenat primul logo al Apple valorau aproape 1,5 de miliarde de dolari.
„Nu avem încă o piaţă de capital suficient de dezvoltată, se pune întrebarea cum voi reuşi să transform în bani asta”, spune analistul financiar Adrian Mitroi.
Reticenţa angajaţilor faţă de acţiuni se explică şi prin impozitul aplicat asupra dividendelor - de 16%.
„Din punct de vedere al firmei e eficientă măsura pentru că nu implică o cheltuială. Acest model se pretează la firmele aflate la început care nu au suficient capital cash”, e de părere analistul Adrian Mitroi.
Practica vine din America, unde companii precum Adobe, Google sau Microsoft oferă acţiuni pentru a răsplăti performanţele angajaţilor. În Statele Unite, peste 70% din corporaţii apelează la astfel de bonusuri. Pachetul de acţiuni primit de fiecare salariat diferă în funcţie de poziţia din firmă. La noi, un angajat care primeşte acţiuni deţine, în medie, doar 0,2% din capitalul firmei.