Autoritatea Naționala pentru Turism a dat un ordin care prevede că patronii din turism nu mai pot angaja decât personal care este calificat în domeniu. Este vorba practic de o calificare a celor din turism prin intermediul unor cursuri. Asta înseamnă costuri pentru patronii din acest domeniu, costuri care nu este exclus să fie văzute în tarife, dar și o creștere a afacerilor celor care au astfel de școli.
„Va fi o problemă foarte greu de rezolvat pentru că la noi pe piața muncii nu s-au mai făcut cursuri pentru bucătari, pentru ajutori de bucătari, pentru ospătari, iar tot ce a fost bun la noi în tara eu cred că a plecat în străinatate și au rămas acolo”, consideră Jeni Mandachi, proprietar de hotel.
Alții, de frica amenzilor și-au trimis angajații la cursuri.
„Avem barmani, ospătari, bucătari puși la punct din punct de vedere juridic, toată lumea are diplome. Cine nu are și considerăm noi că merită să-i școlarizăm... sunt firme în domeniu”, spune Flavius Munteau, patron.
Angajații pot fi calificați direct la locul de muncă, în cadrul unui program subvenționat care durează între unul și trei ani, în funcție de nivelul de calificare dorit. Dacă vor încheia acest contract cu Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, agenții economici pot primi lunar peste 250 de lei pentru fiecare ucenic angajat.
„Au venit un număr de în jur de zece angajatori care la vremea respectivă s-au informat de variantele pe care le au la dispoziție și ce trebuie să facă în acest sens. Încă nici unul dintre aceștia nu și-a finalizat intenția”, spune Mirela Adomnicăi, director AJOFM Suceava.
În cazul în care nu vor respecta normele, angajatorii vor fi amendați.