Instituțiile publice ar putea înființa creșe sau grădinițe pentru copiii angajaților. Ar putea urma modelul altor țări europene precum Franța, Germania și Suedia. Ca să o poată face, este nevoie de o lege al cărei proiect a fost depus în Parlament. Ar fi încă un privilegiu pentru cei care lucrează la stat.
Înscrierea la creșă sau la grădiniță a copilului poate fi un proces foarte stresant pentru părinții care vor să se asigure că găsesc cele mai bune condiții pentru educația timpurie.
„În funcție de ce activități are grădinița respectivă, mâncarea în primul rând, că e foarte important ce mâncare le oferă copiilor, cam astea... și da, bineînțeles, să fie aproape de locul de muncă ori de casă. Una din două”, explică o tânără mamă care sunt criteriile de care ar ține seama în alegerea grădiniței.
Un proiect de lege propune ca instituțiile publice să poată înființa structuri de îngrijire pentru copiii angajaților. Statisticile arată că în România, la fel ca în alte 25 de state din Uniunea Europeană, locurile disponibile pentru educația copiilor de până la 3 ani nu sunt suficiente.
- Ar fi util, spune o altă mamă, întrebată ce părere are despre un astfel de proiect.
- De ce?
- E mult mai ușor să știi că ai copilul lângă tine, poți să îl iei oricând de acolo.
- Ești și aproape de el.
- Da, ești aproape de el în caz de ceva.
- Foarte util, pentru că timpul este scurt și e aglomerație în oraș, spune o altă tânără.
Structurile de îngrijire din instituțiile de stat s-ar înființa la cererea angajaților. Ar fi nevoie de minimum cinci cereri pentru creșă și zece pentru grădiniță. Cheltuielile ar fi suportate în totalitate sau parțial de bugetul de stat.
Inițiatorii susțin că astfel s-ar stimula natalitatea, pe de o parte, iar pe de alta, părinții ar fi încurajați și să revină mai repede la locul de muncă.
„Partea de investiții ar fi suportată de bugetul instituției, iar când spun parte de investiții nu este o sumă atât de mare ca să reușești să adaptezi douî camere pentru prichindeii angajaților instituției cu pricina. Evident, criteriile respectă normele impuse deja de Ministerul Educației Naționale. Personalul ar veni tot din partea Ministerului Educației Naționale”, a explicat deputata liberală Mara Calista, inițiatoarea proiectului de lege.
Educația timpurie e extrem de importantă. Studiile de specialitate arată că 60 la sută din structurile neuronale ale copilului se formează până la vârsta de 3 ani.
„Educația începe de când se naște copilul, din punctul meu de vedere. Este important pentru viitorul lui să își ia abilitățile de bază, abilitățile sociale, abilitățile de relaționare cu ceilalți, iar copiii au nevoie de reguli. Părerea mea, cel mai bine se învață regulile într-un cadru organizat. Am văzut și pe perioada de stat acasă, părinții nu pot fi pedagogi. Părinții trebuie să rămână părinți și atunci este nevoie de un cadru de mers la grădiniță, de mers și la creșă. Să fie într-un loc unde lucrurile sunt foarte bine structurate. Este perioada în care copiii absorb absolut tot ca un burete”, arată psihologul Cristina Dimitriu.
Un alt proiect de lege discutat în Parlament prevede facilități pentru companiile private din România care vin în sprijinul angajaților cu copii.
Editare web: Luana Păvălucă