„Limbaj mai vulgar, scuipături, înjurături... Nu aveau răbdare să se termine orele de curs, se ridicau din bănci”, caracterizează Viorica Braga, directoarea Şcolii Generale Jibert, comportamentul elevilor din centrul de plasament.
„Plângeau că le este somn. Dormeau pe ei la propriu. Şi în clasă”, spune Camelia Suciu, profesoară de Limba Română.
Profesorii de la şcoala din comuna Jilbert au observat, la începutul anului, că cei 12 elevi venţi de la Centrul de Plasament Dacia au un comportament ciudat. Dascălii cred că de vină este tratamentul psihiatric pe care îl primesc.
„Au traume copiii şi sunt trataţi pentru asta, bănuiesc că medicamentele sunt pentru aşa ceva”, spune Camelia Suciu, profesoară de Limba Română.
Un medic spune că tratamentul este necesar pentru integrarea copiilor în societate.
„După ce au fost consultaţi copiii, s-a văzut clar că este vorba de o patologie psihiatrică. Care implica atât medicaţie cât şi parte de psihoterapie”, explică Adriana Ianchiş, medic specialist în psihiatrie.
Reprezentanţii Direcţiei pentru Protecţia Copilului Braşov susţin însă că medicii pot fi induşi în eroare de angajaţii centrului de plasament.
„Când te duci cu el la control, spui medicului: dom'le dar asta se comportă mizerabil, sparge, este obraznic. Atunci medicul, care nu îl vede, în fiecare zi, zice: dom'le, astuia ori îi mărim doza, ori... Este şi vina oamenilor... A angajaţilor noştri care ar trebuie să fie mai realişti, mai corecţi”, spune Gheorghe Durnă, directorul DGASPC Braşov.
Organizaţiile care luptă pentru drepturile copiilor vorbesc despre un adevărat fenomen.
„În toate centrele de plasament din ţara asta întâlnim acest fenomen de suprasedare, de administrare de neuroleptice care nu fac decât să trasforme în legume nişte copii sau nişte tineri cu potenţial real”, spune Mădălina Tuzla, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copilor cu Dizabilităţi.
Conducerea Centrului de Plasament Dacia a refuzat să ofere un punct de vedere. Poliţia şi Autoritatea pentru Protecţia Copilului Braşov au început anchete în acest caz. Potrivit statisticilor, din cei aproximativ 20 de mii de copii instituţionalizaţi în România, peste un sfert urmează un tratament psihiatric.