Românii care au cumpărat pachete turistice între anii 2013-2016 şi au fost păcăliţi îşi vor putea recupera banii în instanţă. O spun avocaţii. Asta în contextul în care Consiliul Concurenţei a sancţionat treisprezece agenţii de turism cu amenzi în valoare totală de aproximativ 2,45 milioane euro. Acestea s-ar fi înţeles asupra tarifelor, iar oamenii au plătit mai mult decât ar fi trebuit, spun inspectorii Concurenţei.
Agenţii de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor pachetelor turistice comercializate. Astfel, turiştii au cumpărat vacanţe la tarife mult mai mari decât cele reale.
Bogdan Chiriţoiu, preşedinte Consiliul Concurenţei: Ceea ce au făcut cele 13 mari agenţii de turism a fost să limiteze posibilitatea companiilor mai mici să acorde reduceri la preţul pachetelor turistice. Mare parte din cei care au cumpărat pachete până în 2016, care e perioada investigată de noi, au fost afectaţi de aceste comportamente.
Clienţii păgubiţi de agenţiile menţionate în comunicat au acum posibilitatea de a-şi recupera banii în instanţă.
Adrian Cuculis, avocat: Este foarte greu să spunem care ar fi diferenţa respectivă, ca este 100 de euro, că sunt 200. Dacă se deschide o acţiune, sigur că ar fi de preferat să fie una colectivă. Poate chiar să se adreseze Ministerului Turismului, prin care să ceară omologului lor din alte state şi să li se aducă la cunoştinţă cam care ar fi fost preţurile normale pentru un asemenea sejur şi sigur că atunci ar putea să ceară diferenţa respectivă.
Tot avocaţii le recomandă clienţilor să solicite restituirea integrală a sumelor plătite pentru vacanţe, atâta vreme cât actul încheiat de aceştia cu agenţia de turism a devenit practic nul. Au existat şi cazuri de operatori în turism care au aplicat la programul de clemenţă, au oferit dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale şi au primit astfel imunitate la amendă.