Litere minuscule și mai multe etichete lipite una peste alta. Multe dintre alimentele din magazine au astfel de etichete, aşa că nu e de mirare că sunt oameni care le citesc cu mare greutate.
„Dacă vorbim despre un produs congelat, etichetele sunt scoase la imprimantă, nu rezistă la variația de temperatură”, spune Sorin Mierlea, reprezentant al Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Totul se va schimba însă la finele anului, când producătorii români și comercianţii se vor alinia noilor norme europene.
Din decembrie, cifrele si literele de pe etichete vor avea o dimensiune minimă a caracterelor de 1,2 mm, în cazul ambalajelor mari, şi 0,9 mm la cele mici, astfel încât să fie uşor de citit.
„Noutățile legislative sunt prevăzute în contractele comerciale. Operatorul trebuie sa respecte prevederile internaționale”, spune Delia Nica, secretar general al Asociației Naționale a Marilor Rețele Comerciale.
Consumatorul este însă cel care va plăti aceste schimbări.
„Dacă dorește să consume mai documentat, există un preț. Dacă un produs costă 10 lei, va fi 10,2 lei”, spune Alex Jurconi, reprezentantul Asociației Române a Cărnii.
Preţul preparatelor din carne ar putea creşte şi cu 15 procente, de anul viitor, dacă Uniunea Europeană va decide că producătorii trebuie să treacă pe etichetă şi ţara de provenienţă a materiei prime.
Informații trecute pe etichete (din 13 decembrie 2014)
-denumirea produsului
-lista ingredientelor
-lista de alergeni
-cantitatea materiei prime
-valabilitatea produsului
-numele producătorului și adresa
-țara de origine sau locul de proveniență
-informații nutriționale
Sursa: Comisia Europeană