Un imens pod de gheaţă s-a format pe Dunăre, pe circa 20% din lungimea graniţei pe care o face fluviul între România şi Bulgaria. 80 de barje sunt blocate iar două echipaje sunt izolate de 14 zile.
Titi Gheorghe, comandantul şlepului Shir Khan, nu poate mişca de două săptămâni ambarcaţiunea plină cu cereale. Barja a fost prinsă în gheaţa care devine, de la o zi la alta, tot mai groasă. La Silistra, în judeţul Călăraşi, sunt blocate 80 de ambarcaţiuni. Zilele trecute, echipajele au primit provizii aduse de un elicopter MAI.
Gheorghe Titi, comandant de navă-şlep: „Stăm prinşi în gheaţă, de aici nu mai plecăm. A venit gheaţa peste noi. . Acum vreo trei nopţi a plesnit. Asta este, cu natura nu te joci.”
Paul Greavu, reporter Digi24: „Două barje sunt blocate de două săptămâni în dreptul localităţii Silistra. Pe Dunăre, pe o lungime de 100 de kilometri, s-a format pod de gheaţă.”
Norocul echipajului şlepului Shir Khan este că nava s-a blocat destul de aproape de mal. Cei 5 membri au totuşi o legătură, de gheaţă, cu ţărmul. Ambarcaţiunea transportă cereale din Serbia, de la Novi Sad, către Portul Constanţa.
Paul Ivanov, armator: „Înseamnă 2.500 de euro pe zi pe care îi pierdem. Anul ăsta e compromis, nu mai putem să facem nimic, dar măcar pe viitor Administraţia Fluvială a Dunării de Jos să ia fonduri europene, statul să susţină, şi să cumpere două spărgătoare de gheaţă.
Lângă nava românească este barja bulgărească Discover. Autorităţiile române nu au un spărgător de gheaţă specializat pentru partea fluvială. Singurul spărgător de gheaţă al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos, Perseus, acţionează doar pe Dunărea maritimă, între Brăila şi Sulina.
Sursa: Digi24