În total, 30 de români sunt acum abandonaţi de armatori în largul marilor şi oceanelor pentru că, odată ce nu mai au bani să îi plătească, aceştia nu se mai interesează de soarta lor. O parte din vină este a oamenilor, spun sindicatele pentru că, înainte de a semna contractele, nu se interesează dacă firma de recrutare, armatorul sau vasul în sine prezintă vreo problemă. Aceasta, în condiţiile în care informaţiile sunt asigurate gratuit de Sindicatul Liber al Navigatorilor.
Unii dintre românii abandonaţi sunt neplătiţi chiar şi de cinci luni. Nu mai au hrană, combustibil, şi nici apă potabila. Unii au decis să se întoarcă la familii, însă nu au bani pentru drum. Este şi cazul lui Robert Marius Chiţu, angajat de o firmă de recrutare din Constanţa ca steward pe un vas ce transporta tiruri. Pentru el, problemele au început chiar din momentul în care a urcat la bord. „Cam în fiecare lună trebuia să facem grevă, să oprim vaporul, să ne luăm banii”, spune el. „Am plecat acasă tot neplătiţi, cu trei luni din urmă. Directorul de firmă, de agenţie de aici, ne-a dat asigurări că 99% ne vom lua banii”, adaugă românul. Promisiunile, pe care Robert le aude de şase luni, nu au fost respectate însă.
Printr-o situaţie grea a trecut şi navigatorul Marius Şveţ. Neplătit de două luni, fără hrană şi fără apă, a cerut să coboare de pe vas ştiind că riscă să nu îşi mai primească banii. Alţi şapte colegi de-ai lui, români, se află şi acum pe navă. Mai mult, „Comandantul navei a închis toate comunicaţiile, pentru ca echipajul să nu comunice cu exteriorul”, spune el, adăugând că personalul nu mai primeşte nici măcar mâncare.
Din cei peste 20.000 de navigatori români, doar 450 sunt membri de sindicat.