Nereguli la Institutul „Marius Nasta”, cu prejudiciu de 120.000 de lei. Managerul a fost demis
Data actualizării: Data publicării:
Corpul de control al Ministerului Sănătăţii a constatat mai multe nereguli la Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” din Capitală. Prejudiciul este de aproape 120.000 de lei. În urma controlulu, managerul unităţii, Gilda Popescu, a fost demisă. Comisia de control a mai decis sesizarea Curţii de Conturi şi a ANI.
Controlul a fost făcut în perioada 10-13 octombrie, iar perioada vizată a fost de la 1 ianuarie 2015 până la data efectuării controlului, potrivit unui comunicat al MS, citat de News.ro și Agerpres.
S-a verificat respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice, precum şi în derularea activităţii economico-financiare privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor institutului, organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, în perioada 2015 până la data efectuării controlului.
Potrivit Corpului de control, comitetul director a încălcat atribuţiile de serviciu, iar Institutul „Marius Nasta”, în calitate de autoritate contractantă, a încălcat prevederile legale privind achiziţiile publice, conform Legii 98/2016.
În perioada de efectuare a controlului au fost verificate, prin sondaj, procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică/acordurilor cadru, precum şi dosarele de achiziţie publică ale institutului, în cadrul procedurilor de atribuire pentru serviciile de imagistică medicală, achiziţiile de alimente, achiziţiile de dezinfectanţi şi achiziţiile de materiale sanitare.
„Urmare a verificărilor efectuate la nivelul achiziţiilor publice realizate pe perioada ianuarie-septembrie 2017, comisia de control a constatat neconformităţi şi abateri de la legislaţia în vigoare în domeniul achiziţiilor publice, procedurile derulate nerespectând exigenţele şi prevederile specifice enunţate de legea achiziţiilor publice nr.98/2016 şi a normelor ei de aplicare intrate în vigoare la jumătatea anului 2016 prin HG nr.395/2016, respectiv a prevederilor Legii nr.500/2002 privind finanţele publice”, se arată în comunicat.
Acesta detaliază neregulile constatate la achiziţia de servicii de: imagistică medicală (direct de la un furnizor ales), alimente (nu a organizat licitaţia la timp, ci a achiziţionat direct de la furnizorul precedent, cu preţuri majorate nejustificat, între 60%-300%, pentru aceleaşi produse), dezinfectanţi, materiale sanitare (pentru a evita din nou organizarea unei proceduri de licitaţie deschisă, autoritatea contractantă a încadrat materialele sanitare pe mai multe Coduri CPV pentru a proceda la cumpărare directă).
Corpul de Control a constatat că managerul instituţie a încheiat un contract în calitate de persoană fizică independentă (PFI) cu institutul, contract semnat de către directorul medical în calitate de manager. Acesta a generat o situaţie de posibilă incompatibilitate între funcţia de manager persoană fizică şi Popescu Gilda Georgeta - PFI ca prestator, aşa cum este consemnat la art.178, alin 1, lit a din Legea 95/2006.