După cât timp pot fi vaccinați copiii, dacă au făcut COVID?

Data publicării:
copil care se simte mandru si puternic ca s-a vaccinat anticovid
Copiii din categoria de vârsta 5-11 ani se pot vaccina anti-COVID la o săptămână-două după ce s-au vindecat de boală, dacă se simt bine Foto: Guliver/GettyImages

Acest val al pandemiei a fost supranumit și „valul copiilor”, pentru că varianta Omicron a adus mult mai multe îmbolnăviri în rândul celor mici decât precedentele tulpini. În același timp, valul cinci al pandemiei a coincis în România cu aprobarea vaccinului anti-COVID pentru categoria de vârstă 5 - 11 ani. Mulți părinți care voiau să-și vaccineze copiii s-au trezit că micuții s-au îmbolnăvit înainte de a apuca să se imunizeze, așa încât se întreabă acum ce pot face în continuare.

„Deși, într-adevăr, sunt mai mulți copii care sunt infectați, procentul lor raportat la populație nu este foarte mare, dar imediat ce copilul se simte bine, la o săptămână, la două săptămâni, atunci când a ieșit din izolare, dacă copilul este bine, sănătos, vaccinarea poate fi efectuată”, a precizat, vineri seara, într-o conferință de presă, Adrian Pistol, secretar de stat în Ministerul Sănătății. Ea a fost întrebată după cât timp se pot vaccina copiii, mai ales din categoria de vârstă 5-11 ani, dacă au făcut deja COVID.

Doza booster nu devine obligatorie în România

În altă ordine de idei, secretarul de stat a reiterat recomandarea ca populația vulnerabilă să-și facă doza booster de vaccin, care și-a dovedit eficiența pentru a evita formele grave de boală, însă a spus că autoritățile din România nu iau în calcul opțiunea ca doza booster să devină obligatorie pentru desfășurarea anumitor activități, așa cum s-a întâmplat în anumite țări.

„Noi nu am luat în acest moment în calcul opțiunea ca doza booster să fie obligatorie pentru desfășurarea anumitor activități. Chiar eu personal nu consideră oportună această opțiune, nu pentru că necesitatea boosterului nu ar exista, ci pentru că încă nu avem suficiente motive să facem acest lucru. Preferăm să recomandăm tuturor, mai ales dacă fac parte din grupuri vulnerabile, să-și efectueze acest booster din simplul motiv că există uneori șansa nefericită, cu ghilimelele de rigoare, ca aceste persoane din grupuri vulnerabile să facă totuși o formă de îmbolnăvire severă și care poate să ducă la deces, așa încât sfătuim și recomandăm. Nu am luat în calcul o obligație”, a subliniat secretarul de stat.

Ce se întâmplă cu certificatul COVID în România și la intrarea în România?

Adriana Pistol a venit, vineri seara, cu o serie de precizări în legătură cu noile acte normative adoptate de Guvern pentru a se armoniza cu reglementările UE.

Astfel, regulile adoptate de România în privinţa certificatului digital european COVID-19 nu aduc niciun fel de modificare asupra utilizării certificatului de vaccinare, certificatului de testare sau de trecere prin boală care se aplică pe teritoriul naţional, a declarat secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Adriana Pistol.

„Oricine are două doze de vaccin cu valabilitate, de la ultima administrare, până la 270 de zile (9 luni), poate să intre în România”, a punctat secretarul de stat.

Regulile adoptate de România în privinţa certificatului digital european COVID-19 nu aduc niciun fel de modificare asupra utilizării certificatului de vaccinare, certificatului de testare sau de trecere prin boală care se aplică pe teritoriul naţional, a spus secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Adriana Pistol.

„În legătură cu certificatul digital european. Aşa cum s-a mai vorbit în spaţiul public există o decizie a UE care aduce modificări la Regulamentul privind implementarea certificatului digital european în sensul în care sunt considerate acceptate la circulaţia transfrontalieră pe teritoriul UE acele certificate de vaccinare care, pentru persoanele care au doar dozele referitoare la schema completă, cum spunem noi, schema primară de vaccinare, care, în funcţie de tipul de vaccin poate să constea din o doză sau două doze, valabilitatea certificată este definită la 270 de zile, adică 9 luni. Acest lucru s-a implementat cu ocazia modificării ordonanţei iniţiale, privind adoptarea certificatului european pe teritoriul României. Altfel spus, la trecerea prin vama românească orice persoană va trebui să prezinte unul din certificatele digitale europene, dacă vine din spaţiul UE, spaţiul economic european şi Confederaţia elveţiană, care să constea fie din test PCR, valabil 72 de ore, aici nu s-a modificat nimic, fie un certificat care să ateste trecerea prin boală în urmă cu maxim 180 de zile, nici aici nu a intervenit nicio modificare, fie un certificat de vaccinare care, dacă este vorba de persoane care au primit doar schema primară de vaccinare, trebuie să fie valabil în această perioadă de 270 de zile”, a detaliat Adriana Pistol.

Ea a precizat că valabilitatea certificatelor verzi a fost prelungită până la 31 decembrie 2022 în România, dar urmează ca această valabilitate să fie modificată în funcţie de decizia finală a Comisiei Europene.

„În prezent, pentru cei care au şi doza booster, se discută la nivelul structurilor Comisie Europene despre o perioadă de valabilitate care ar putea să fie iunie 2023. Vom vedea dacă decizia finală emisă de Comisia Europeană va conţine acest termen, moment în care şi noi, ca stat membru, vom adopta în consecinţă termenul prevăzut în această decizie”, a mai spus secretarul de stat.

Ca exemplu, Adriana Pistol a spus că, pe teritoriul României, orice persoană care vine dintr-o ţară europeană va fi verificată la graniţă dacă respectă una dintre cele trei cerinţe menţionate pentru a scăpa de carantină.

„Aşa cum este prevăzut în hotărârile CNSU actuale, este nevoie, pentru a fi exceptaţi de la carantinare, să prezinte aceste certificate în aceste perioade de valabilitate”, a explicat ea.

Oficialul MS a adăgaut că şi cetăţenii din România care doresc să călătorească într-un stat membru al UE trebuie să ştie că există posibilitatea să li se verifice la graniţă certificatul de vaccinare şi trebuie să se asigure că el se află în valabilitatea prevăzută de Regulamentul european modificat. „Respectiv valabilitate de 270 de zile pentru care au schemă primară de vaccinare, încă fără valabilitate la nivelul UE pentru cei care au booster. Recomand tuturor persoanelor care doresc să călătorească înainte să facă acest lucru să se informeze despre regulile şi cerinţele de intrare în statele membre ale UE, deoarece unele dintre acestea au implementat deja, ca şi noi, astăzi, această modificare a Regulamentului european şi este bine să fie în cunoştinţă de cauză, astfel încât să nu li se impună măsuri restrictive stabilite de statul respectiv”, a declarat Pistol.

Secretarul de stat a subliniat că OUG adoptată joi de Guvern privind certificatul european digital „nu are niciun fel de impact şi nu aduce niciun fel de modificare asupra utilizării certificatului de vaccinare, certificatului de testare sau de trecere prin boală care este solicitat prin hotărâri ale CNSU pentru desfăşurarea diverselor activităţi pe teritoriul naţional”.

Modificări în privința formularului PLF. Crește valabilitatea și scad amenzile

Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Adriana Pistol a anunţat vineri o serie de modificări aduse ordonanţei privind formularul de localizare a pasagerilor (PLF), respectiv a crescut la 72 de ore termenul maxim în care călătorii trebuie să completeze acest formular înainte de a intra în ţară, faţă de 24 de ore cum era până acum, şi a scăzut la 500 de lei amenda minimă pentru nerespectarea termenului de completare a PLF după intrarea în ţară.

„În legătură cu formularul de localizare a pasagerilor. Aici am adus câteva modificări ordonanţei de urgenţă iniţiale. Exista un termen de 24 de ore necesar completării acestui formular înainte de intrarea în ţară. Acest termen a fost crescut la 72 de ore. Practic, oricine soseşte în România poate să completeze acest formular cu 72 de ore înainte şi, sigur, 24 de ore după trecerea graniţei”, a spus Adriana Pistol.

O altă modificare a ordonanţei se referă la categoriile profesionale care nu mai trebuie să completeze de fiecare dată PLF la trecerea graniţei, ci doar o singură dată.

„Au fost introduse câteva excepţii referitoare la câteva categorii profesionale, cele care prin natura profesiei traversează graniţa românească mult prea frecvent pentru a putea la modul efectiv şi practic să completeze de fiecare dată acest formular. (...) Este vorba de piloţi, mecanici de locomotivă, transportatori de mărfuri, persoane care lucrează în statele vecine şi, practic, o dată pe zi traversează graniţa, navigatori, personal medical. Aceste categorii profesionale au doar obligaţia de a completa o singură dată formularul, declinându-şi apartenenţa la una din aceste categorii profesionale. Este suficient pentru a putea traversa frontiera fără niciun fel de probleme. În situaţia în care nu mai fac parte din aceste categorii profesionale exceptate, trebuie să-şi anuleze primul formular şi să aplice prevederile ordonanţei ca şi celelalte persoane”, a precizat secretarul de stat.

Adriana Pistol a mai anunţat că a crescut la şase luni perioada în care trebuie păstrare datele personale din PLF, deoarece poate apărea necesitatea de a dovedi fie de către o persoană, fie de către autorităţi că acest formular a fost completat, în situaţiile în care ar exista litigii de natură juridică în privinţa amenzilor.

„S-a adus şi o reducere a cuantumului minim al amenzii prevăzute pentru cei care nu au completat formularul după intrarea în ţară, în cele 24 de ore, în sensul reducerii de la 1.000 de lei la 500 de lei”, a menţionat Adriana Pistol. 

Editor : Luana Pavaluca

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri