În timp ce exodul producătorilor de automobile occidentali restrânge opţiunile pentru consumatorii ruşi, producătorii de automobile chinezi încearcă să umple golul rămas pe piaţă, forţându-i pe ruşi să îşi depăşească reticenţa şi să apeleze la brandurile chineze, arată datele analizate de Reuters, potrivit Agerpres.
Brandurile chineze, cum ar fi Haval, Chery şi Geely sunt responsabile acum pentru aproape 40% din vânzările de maşini noi în Rusia, arată datele agenţiei ruse Autostat şi ale companiei de consultanţă PPK, faţă de sub 10% în perioada ianuarie-februarie 2022, profitând de oportunitatea ieşirii de pe piaţa rusă a unor firme ca Renault, Nissan şi Mercedes.
Dar există şi dificultăţi. Reuters a discutat cu câţiva cumpărători de maşini din Rusia - persoane individuale şi dealeri - care percep calitatea unora din maşinilor fabricate în China ca fiind mai scăzută decât a rivalelor occidentale, iar experţii din industriei spun că producătorii chinezi trebuie să-şi îmbunătăţească reputaţia, chiar dacă le-a crescut cota de piaţă.
Stepan, în vârstă de 28 de ani, care foloseşte din ce în ce mai mult automobile chineze atunci când utilizează servicii de carsharing, este printre cei care trebuie convinşi. El se plânge, printre altele, că nu se conduce cu uşurinţă o astfel de maşină. „Am reuşit să cumpăr o Skoda în 2022. Dacă vreţi opinia mea sinceră, diferenţa faţă de automobile chineze este imensă”, a declarat el pentru Reuters.
Grupul auto Skoda Auto, parte a Volkswagen AG, şi unul din producătorii auto occidentali cu producţie locală de maşini, este în stadiul final al vânzării activelor sale din Rusia, în contextul sancţiunilor impuse Moscovei în urma invadării Ucrainei.
Când şi-a cumpărat noua sa maşină chineză, Alexander, în vârstă de 28 de ani, a căutat una care să aibă tehnologie suedeză. „Cred că în timp fiabilitatea lor se va îmbunătăţi. De exemplu, ştiu că modelul Tugella de la Geely are motor Volvo. De aceea am cumpărat maşina”, a explicat Alexander.
Fostul preşedinte rus Dimitri Medvedev lăuda după o vizită în China cooperarea cu producătorii chinezi şi spunea că percepţiile consumatorilor nu sunt actualizate. „Obişnuiam să râdem de unele aspecte ale maşinilor lor, dar am călătorit cu o maşină produsă local şi m-am uitat la altele, şi am observat că nu este diferită de un Mercedes”.
Cei mai mulţi producători auto occidentali şi-au suspendat operaţiunile în Rusia în primăvara anului trecut. Dar în urma importurilor paralele unele modele încă pot fi achiziţionate. „Ne-am trăit întreaga viaţă concentrându-ne pe brandurile din Europa, Japonia şi America, şi nu am luat în calcul piaţa chineză, care s-a dezvoltat într-un ritm incredibil”, susţine Vladimir Shestak, director general al Altair-Auto în Vladivostok.
Brandul Lada al producătorului auto rus Avtovaz este cel mai popular din Rusia. Renault, care era principalul acţionar al Avtovaz, avea cea mai mare cotă de piaţă în rândul producătorilor auto occidentali, înainte de invadarea Ucrainei.
În timp ce maşinile din China încearcă să umple golul, reputaţia scăzută rămâne o problemă, susţine expertul Sergey Aslanyan. „Da, aproape că nu au concurenţă aici, dar asta nu înseamnă că oamenii îşi schimbă rapid opiniile”, afirmă el.
Cota brandurilor din China a ajuns la 37,15% în perioada ianuarie-februarie 2023, de la 9,48% în urmă cu un an, conform datelor Autostat şi PPK. Vânzările brandurilor din Europa, Japonia şi Coreea de Sud, care au părăsit piaţa rusă, au scăzut la 22,6%, de la 70%. Dar declinul vine pe fondul unei scăderi de 58,8% a vânzărilor de maşini noi în Rusia, anul trecut, din cauza reducerii nivelului de trai.
Într-un semn al sporirii cooperării, firma Haval din China produce acum maşini pe plan local, în timp ce vechiul model Moskvich foloseşte componente de la grupul chinez JAC.
Dar o altă problemă pentru consumatorii ruşi este preţul. Chiar şi Medvedev a recunoscut că preţul modelului Moskvich este ridicat, aproximativ două milioane de ruble (26.195 dolari). Preţurile pentru Lada Granta, cea mai vândută din Rusia, încep de la aproximativ 680.000 ruble. „Chinezii aduc multe maşini dar când vorbim de preţuri, şi nu de calitate, ele nu sunt deloc ieftine”, susţine Maxim Kadakov, editorul revistei „Behind the Wheel”.
Editor : C.L.B.