Peste 10.000 de români sunt blocați pe nave aflate pe mările lumii. Sunt angajați pe vasele de croazieră, care nu se pot întoarce acasă din cauza pandemiei de COVID-19.
George Rizea este muzician şi a rămas blocat pe nava de croazieră pe care lucrează.
George Rizea: "Sperăm să se termine coşmarul ăsta că de două luni tot n-am atins pământul. Gândiţi-vă că din Punta Arenas, din Chile, cel mai sudic oraş din lume, n-am mai atins pământul de câteva mii de kilometri bune şi două luni aproape. Toţi ne dorim să scăpăm din conserva asta de metal".
După ce pandemia de coronavirus a oprit croazierele, companiile de navigatie i-au dus pe angajații lor europeni pe un singur vas, spre Olanda. Printre aceștia se află numeroși români. Conform Sindicatului Navigatorilor din România, alți marinari sunt blocaţi într-un port din Africa.
Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Navigatorilor: "Navigatorii sunt foarte nemulţumiţi şi dacă începe un fel de răsmeriţă la bordul navelor, atunci cred că totul este pierdut. Foarte greu se va recupera o acţiune grevistă de la bordul navelor."
La nivel internaţional au fost create aşa numitele culoare verzi, pentru ca marinarii și angajații de pe nave să poată pleca.
Ovidiu Cupșa, director Centrul de pregătire al navigatorilor: "Există multe porturi la nivel internațional în care nu sunt permise transferuri din cauza legislaţiei naţionale din acele state. Pe de altă parte există o problemă legată de programul zborurilor liniilor aeriene".
Sindicatul Navigatorilor spune că, în acest moment, în lume sunt 1.500 de marinari români cărora le-au expirat contractele, dar nu pot ajunge în țară.
Redactare G.M.