Propaganda rusă și-a intensificat campania de dezinformare în perioada pandemiei în România, după cum arată un raport din 30 aprilie consultat de G4Media.ro, prin care autoritățile române au fost avertizate că disconfortul populației este exploatat pentru a crea tensiuni sociale.
Astfel, în a doua jumătate a lunii aprilie, în campania desfășurată pe platformele de social media din România, raportul realizat de experții Cyber Influence Assessment and Strategies Center.
Principalele concluzii ale raportului:
- S-au transmis activ mesaje de promovare a unor teme ce prezintă Federația Rusă într-o notă pozitivă printre utilizatorii social media din România, inclusiv prin creionarea de asocieri și conexiuni mai vechi între cele două țări. Seturile de mesaje s-au axat pe promovarea generală de acțiuni și poziții ale Federației Ruse în plan internațional sau, în particular, a unor subiecte cu potențial mediatic. Au fost exploatate în acest interval: sprijinul rus în transportul de materiale din China către Republica Moldova, ajutoare umanitare către diverse țări, cultul personalității liderului rus, elemente care ar releva avansul Rusiei în domeniul militar și progresul tehnologic. Suplimentar se identifică și promovează sinergii între Rusia și România în domenii precum colaborarea spațială din trecut, apartenența la familia ortodoxă, “alianța” istorică între cele două state etc.
- Au continuat campaniile structurale cu atacuri la adresa Uniunii Europene, a NATO și a unor instituții cheie (Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale), prin promovarea de mesaje critice la adresa acestora și interpretarea inclusiv a știrilor neutre într-un registru negativ. Pe lângă postările și materialele critice, Federația Rusă și-a activat rețeaua de propagandiști din România pentru a consolida în paralel tezele campaniei anti-UE
- Temele de actualitate pe agenda publică au fost exploatate cu aceeași virulență – în special tema tăierilor ilegale de pădure – unde fotografii sau înregistrări video mai vechi, din alte țări, sau colaje de imagini care nu sunt din România au fost distribuite intensiv.
- O schimbare aparte se înregistrează la categoria mesajelor distribuite pentru a spori confuzia și panica. Pe fondul unei stări dificile datorată izolării populației la domiciliu – situație cu un grad ridicat de sensibilitate având în vedere perioada mare de distanțare – sunt răspândite tot mai multe mesaje și comentarii ce îndeamnă la revoltă, proteste și refuz de conformare la deciziile autorităților.
Raportul concluziona că promovarea de narative pro-ruse pe platformele de social media din România se bazează masiv pe materialele publicate de Sputnik, care sunt reluate apoi de rețele de suporteri și conturi false și difuzate în grupurile de Facebook.
În paralel, vectori de propagandă rusă dublează mesajele prin poziții publice care consolidează direcțiile de lucru.
Mai există însă și categoria de bloguri și site-uri care promovează materiale în acord cu teoriile propagandei de la Moscova sau care urmăresc audiență din perspectivă comercială, răspândind idei generatoare de panică și confuzie în societate.
Citiți mai multepe G4Media.