O femeie din Constanța a încercat să obțină documente oficiale pentru a dovedi în instanță că are dreptul să fie încadrată pentru o pensie mai mare. Femeia a fost trimisă și la București și, într-un final, a ajuns din nou în Constanța. Ba chiar a ajuns să caute cu mâinile ei actele într-o arhivă. Locul în care sunt depozitate actele este revoltător. Pare o hală degradată, cu mucegai, o imagine dezolantă. Tot acolo ar fi depozitate și arhivele ale altor instituții.
ACTUALIZARE. „Regret situația în care un cetățean din Constanța a fost trimis să își caute singur documente în arhiva care arăta într-o stare deplorabilă, o stare care merge dincolo de necesitățile de investiții”, a reacționat ministrul muncii, Violeta Alexandru.
Anica Mîrț povestește cum a fost nevoită să intre în această clădire, care aparține Agenției de Plăți și Inspecții Sociale, pentru a-și căuta singură documentele de care avea nevoie pentru a obține o mărire de pensie.
Ea a spus că, în urma mai multor cereri, ea și alte trei persoane aflate în aceeași situație au venit să-și caute documentele în clădirea în care erau acestea depozitate.
„Am fost înștiințați să venim echipați cu mănuși, cu măști, cu obiecte de iluminat, pentru că sunt condiții improprii”, povestește femeia.
„Documentele toate sunt aruncate de-a valma, nu există uși, nu există geamuri, nu există rafturi, totul este aruncat pe jos, fără nicio ordine”, a spus ea.
Mîrț spune că a găsit doar o parte din documentele necesare, care nu i-au fost suficiente în instanță pentru a primi majorarea de pensionare.
„Erau foarte greu de căutat, pentru că era un morman de hârtii și de cutii, de saci. Au spus că atât au, atât de dau. Eu cred că sunt pe undeva, dar asta necesită timp și lucru de amănunt. Nu poți să iei fiecare sac să-l dezlegi sau fiecare hârtie, să ie iei la mână și să vezi documentele”, spune ea.
Doina Pârcălabu, fosta șefă a Casei Naționale de Pensii, a spus la Digi24 că arhivele nu sunt în proprietatea Casei de Pensii.
„Arhivele au fost preluate de la angajatori de Direcția Muncii în anii 90. Ulterior, direcțiile muncii au fost desființate și s-au înființat alte instituții”, a spus ea.
Documentele depozitate în condiții de mizerie la Constanța ar aparține de fapt Agenției de prestații sociale, spune Pârcălabu. Ea adaugă că acele carnete de muncă, ce nu mai sunt valabile din 2011 ar fi trebuit predate angajaților.
Povestea Ancăi Mîrț vine în condițiile în care ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a făcut verificări la una dintre casele de pensii teritoriale și a constatat că nu toate cărţile de muncă sunt scanate, deşi acestea trebuiau introduse în sistem în urmă cu peste 12 ani. „Situaţia găsită în sistem este gravă. Nu pot să înţeleg cum de nu a păsat nimănui de aceste probleme”, a spus ministrul.
În plus, există scanări care nu sunt de bună calitate, motiv pentru care doar persoanele dispunând de informații după 1.04.2001 pot fi scutite de prezentarea adeverințelor de vechime, arată ministrul.
„Casele de Pensii spun că nu pot avea încredere în corectitudinea informațiilor. Pe scurt, bani aruncați, timp irosit. Sunt oameni cărora nu le pasă că se irosesc resurse. Cineva nu și-a făcut treaba și cineva a decis să se renunțe, oprind practic România în loc cu câțiva ani și purtând pensionarii pe drumuri pe la angajatori/ITM, etc”, a scris, pe Facebook, ministrul muncii, Violet Alexandru.
„Ce se întâmplă cu informațiile de dinainte? De ce nu sunt disponibile în format digital? De ce și astăzi oamenii sunt puși să vină cu adeverințe, unii să caute, cu mari eforturi, societățile la care au lucrat pentru diferite informații? Situația găsită în sistem este gravă. Nu pot să înțeleg cum de nu a păsat nimănui de aceste probleme”, spune Violeta Alexandru.