Povestea primului avion invizibil al Chinei: un „Nighthawk” doborât de sârbi, o ambasadă chineză bombardată și multe tehnologii furate
Data actualizării: Data publicării:
China continuă să își extindă flota de avioane invizibile J-20 și să le opereze tot mai departe de casă. Potrivit unor rapoarte, China ar fi furat tehnologia necesară pentru dezvoltarea unor sisteme atât de avansate de la cele folosite pentru realizarea avioanelor americane F-22 „Raptor” și F-117 „Nighthawk”, scrie Insider.
Pe măsură ce flota de avioane invizibile J-20 a Chinei crește, la fel de repede se înmulțesc și suspiciunile cu privire la tacticile folosite de Beijing pentru a face rost de tehnologia necesară dezvoltării acestor sisteme.
„Au profitat foarte mult din furtul [de tehnologie] de-a lungul anilor”, a spus James Anderson, un specialist în domeniul apărării care a făcut parte din administrația lui Trump. „Au folosit-o foarte eficient și au venit cu un avion de vânătoare avansat de generația a cincea”.
Anderson se referea la raportele potrivit cărora China a obținut informații secrete despre F-22 pe care le-a folosit pentru a dezvolta avionul J-20. Primele zvonuri, însă, au apărut încă de acum un sfert de secol, atunci când un avion invizibil al americanilor a fost doborât.
Pe 24 martie 1999, NATO a început să bombardeze obiective militare ale sârbilor ca răspuns la atrocitățile comise de aceștia în Kosovo. Trei zile mai târziu, sârbii au reușit să doboare un F-117 Nighthawk, primul avion invizibil din lume.
Când avionul și-a deschis trapa prin care sunt lansate bombele, destul cât interiorul lipsit de camuflaj să fie expus soldaților sârbi care au detectat aeronava și au lansat rachete SA-3 asupra țintei.
Datorită ingeniozității sârbilor și a aroganței americanilor, o rachetă concepută în anii '60 a distrus unul dintre cele mai avansate aeronave din lume.
Pilotul a supraviețuit și a fost recuperat de armata americană din teritoriul inamicului, dar incidentul a fost unul foarte rușinos și problematic din mai multe puncte de vedere pentru Washington.
China era doar una dintre mai multe națiuni - inamice și nu numai - care ar fi fost foarte fericite să arunce o privire la rămășițele aeronavei.
Relațiile dintre China și SUA erau ceva mai bune decât în anii '50, dar un incident care a avut loc la scurt timp în timpul camapaniei de bombardamente a aprins din nou tensiunile: pe data de 7 mai, 1999, un bombardier invizibil B-2 a lovit ambasada Chinei din capitala Serbiei omorând trei cetățeni chinezi.
Beijingul, care se împotrivise campaniei de bombardamente lansată de NATO împotriva Belgradului, a susținut că atacul a fost cu intenție, dar SUA au spus că a fost un accident provocat de informații greșite. Președintele Bill Clinton și-a cerut scuze la trei zile după incident.
La acea vreme, nu părea că ar fi vreo legătură între doborârea avionului american și bombardarea ambasadei chineze, dar, de atunci, oficialii și analiștii au făcut această conexiune, indicând posibilitatea ca autoritățile chineze să fi pus mâna pe părți din avionul distrus.
Potrivit unor informații obținute de autoritățile din Croația, agenții chinezi ar fi pătruns în zona în care F-117 s-a dezintegrat, în încercarea de a cumpăra părțile din avion recuperate de fermierii locali.
„Credem că chinezii au folosit acele materiale pentru a obține informații despre tehnologiile secrete de camuflare”, pe care Beijingul le-a studiat prin tehnica „ingineriei inverse”, potrivit lui Davor Domazet-Lošo, fost șef de stat major al armatei croate.
La scurt timp după ce Domazet-Lošo a făcut aceste comentarii, oficiali americani ai departamentului apărării au spus că și ei cred că chinezii au pus mâna pe o parte din rămășițele avionului, dar că se îndoiesc că au învățat ceva nou de la un avion proiectat în anii '70.
Într-un articol apărut în 2021 în publicația japoneză Nikkei Asia se menționa că sârbii le-ar fi dat resturile avionului chinezilor care le-au păstrat în beciul ambasadei înainte de a le transporta în China.
Potrivit aceleiași surse, armata americană a detectat semnale provenite de la resturile avionului și au bombardat ambasada, dar nu au reușit să le distrugă.
Oricât de mult și-ar fi dorit Pentagonul să protejeze secretul tehnologiei folosite de F-117, ar fi fost o nebunie ca aceștia să comită un act de război împotriva uneia dintre cele mai puternice țări din lume.
Există multe dovezi care demonstrează că Beijingul a făcut eforturi mari pentru a reuși să fure secrete militare și economice - și nu doar de la americani, ci și de la partenerii lor ruși. Moscova a acuzat China că a copiat modele proiectate de ruși pentru dezvoltarea avionului J-20.
Astăzi, China dispune de în jur de 150 de avioane J-20, iar Beijingul spune că operațiunile lor se vor extinde.