„UDMR nu susţine birocraţia, dar susţine autorităţile publice locale şi eficientizarea investiţiilor publice şi dezvoltarea României. Amendamentele UDMR depuse la acest proiect de lege şi adoptate de Senat au servit acestui scop”, a explicat Cseke Attila, potrivit comunicatului de presă al UDMR.
În timpul lucrărilor din comisiile de specialitate ale Senatului, UDMR a propus abrogarea prevederii prin care Guvernul ar fi înfiinţat o nouă instituţie a statului pentru control. În prezent, achiziţiile publice derulate de autorităţile publice locale sunt verificate de două instituţii de control, nu era nevoie de o nouă instituţie în cadrul Ministerului de Finanţe, ci de eficienţă în investiţii.
UDMR a propus şi abrogarea prevederii care ar fi determinat venituri bugetare mai mici, a adăugat Cseke Attila.
Ordonanţa ar fi sancţionat autorităţile locale care au dispus taxe, impozite şi redevenţe, dacă nu reuşeau să le colecteze. Unele autorităţi locale ar fi fost motivate să nu mai impună aceste taxe şi impozite pentru a nu fi sancţionate la necolectarea lor, potrivit sursei citate.
„Orice prevedere din care rezultă bani mai puţini încasaţi la buget este una nocivă în contextul actual de posibilă depăşire a deficitului bugetar asumat”, a mai subliniat senatorul, potrivit News.ro.
Totodată, la propunerea UDMR, autorităţile publice locale nu mai sunt vizate de prevederea care ar permite Ministerul Finanţelor să compare două achiziţii publice similare din două unităţi administrativ-teritoriale, care pot fi din două judeţe, chiar din regiuni diferite ale ţării, şi să efectueze controale suplimentare dacă companiile de construcţii câştigătoare au ofertat sume care diferă în proporţie de cel puţin 20%.
Prevederea era îngrijorătoare în opinia UDMR, deoarece nivelul de trai şi salariile pot diferi de la o regiune a ţării la alta, fapt care poate duce la diferenţa preţului de construcţie. Mai mult, autorităţile locale sunt obligate prin lege să aleagă cea mai ieftină ofertă, dar nu ele decid suma cu care licitează o companie de construcţii. Astfel, aceste autorităţi nu pot fi trase la răspundere pentru eventualele sume diferite înregistrate.
UDMR a soluţionat şi posibilele probleme de constituţionalitate ale OUG 81, care, încercând să ofere o soluţie la inechităţile dintre salariile din Ministerul Finanţelor, cât şi greva din sistem şi procesele legate de acestea, prevedea posibilitatea ca ministrul de Finanţe să dispună, prin ordin, modificarea salariilor din cadrul sistemului propriu.
„Inechităţile salariale trebuie soluţionate la nivel de sistem şi nu punctual, de aceea UDMR a propus abrogarea acestei prevederi”, a conchis Cseke Attila, conform sursei menţionate.
Editor : Liviu Cojan