Politician cu state vechi, Miron Mitrea s-a făcut remarcat mai întâi ca lider sindical. Era inginer când a fondat prima confederaţie sindicală de după 1989, CNSLR Frăția, pe care a condus-o până la mijlocul anilor '90. Din sindicat a apărut Partidul Solidarității Sociale, absorbit ulterior de PDSR, actualul PSD.
Aşa a devenit Miron Mitrea politician de frunte al celui mai important partid românesc de după căderea comunismului.
Miron Mitrea a devenit rapid unul din liderii PSD care au făcut, alături de Adrian Năstase, scut în jurul colegilor cercetaţi pentru corupţie. Gabriel Bivolaru, de pildă, a primit susţinerea colegilor în timp ce era audiat la Parchet.
Câţiva ani mai târziu, responsabilităţile politice ale fostului sindicalist avansau: Miron Mitrea a devenit ministru al Transporturilor, Lucrărilor Publice şi Locuinţei, pentru 4 ani.
Sub semnătura ministrului Miron Mitrea a fost parafat de altfel păgubosul contract cu Bechtel, pentru Autostrada Transilvania. Tot el a cumpărat, cu 320 de milioane de euro, 120 de „Săgeţi Albastre”.
Miron Mitrea a devenit cu timpul şi una dintre cele mai importante figuri din PSD. Ani de zile a fost secretar general al partidului şi apoi vicepreşedinte. A coordonat bătăliile electorale din Bucureşti: în 2008 pentru Cristian Diaconescu, în 2011 pentru Sorin Oprescu.
În 2010 s-a gândit să candideze la şefia PSD, dar s-a retras în ultimul moment, la sfatul lui Ion Iliescu, dându-i voturile lui Victor Ponta.
Și-a anunţat retragerea din poltiică într-un moment greu pentru partid, după ce PSD pierduse din nou alegerile prezidenţiale. Problemele din justiţie nu i-au dat însă de ales.