Miniştrii care fac parte din Consiliul Suprem de Apărare a Țării au fost chemați, vineri, la Guvern, cu 40 de minute înainte de ședința de urgență a CSAT convocată pe tema privatizării CFR Marfă. Ședința CSAT este programată la ora 11.00.
Anterior, Guvernul transmisese un comunicat în care arăta că dezaprobă convocarea în regim de urgență a ședinței CSAT în condițiile în care guvernul este în vacanță și acuza o „forțare” din partea președintelui. Executivul a invocat lipsa dreptului de vot al celor desemnați să suplinească absența membrilor CSAT, în contextul în care Guvernul a intrat oficial în vacanță.
Politologul Ioan Stanomir și analistul politic Dan Pavel au comentat subiectul la Digi24.
La ședința CSAT premierul urma să fie reprezentat de vicepremierul Gabriel Oprea. El este cel care și-a convocat colegii la Guvern. înainte de ședința CSAT. La discuţii participă miniştrii Apărării, de Interne, Externe, Finanţe, Justiţie.
Conform legii, în cazul vacanței, dacă premierul sau miniștrii nu pot fi prezenți la ședință, desemnează înlocuitori fără drept de vot. Deciziile în CSAT se iau în consens.
Preşedintele şi premierul au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.
Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susţinând însă că tranzacţia trebuie aprobată de CSAT. Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.
Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.
GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu. Există, însă, voci care spun, pe de o parte, că GFR nu are banii necesari, iar pe de altă parte, compania ar fi direct implicată în eșecul econmic al CFR Marfă.