În comunicatul de presă trannsmis vineri dimineață, Guvernul precizează că nu a solicitat convocarea de urgență a CSAT cu privire la Hotărârea de Guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de privatizare a CFR Marfă.
„Guvernul României precizează faptul că nu a cerut convocarea „de urgenţă” a CSAT, ci a solicitat preşedintelui să dispună includerea pe ordinea de zi a proximei şedinţe a Consiliului a proiectului de HG amintit anterior”, se arată în comunicatul Executivului.
„Guvernul României consideră că discutarea în CSAT a subiectului nu trebuie să aibă drept scop sau consecinţă pasarea responsabilităţii între instituţiile statului, ci eventuala evidenţiere a unor informaţii noi, care pot pune la îndoială viabilitatea procesului de privatizare a CFR Marfă, sau care pot elimina dubiile ridicate în ultima perioadă. Fără o astfel de clarificare, procesul de privatizare nu poate fi continuat”, se menționează în document.
Conform comunicatului de vineri dimineață, „Guvernul României vede ca fiind o forţare decizia preşedintelui de a convoca „de urgenţă” CSAT, cunoscut fiind faptul că hotărârile în cadrul Consiliului se iau cu unanimitate de voturi a celor prezenţi, în condiţiile îndeplinirii cvorumului, ceea ce nu ar fi posibil în cazul participării la şedinţă a cuiva fără drept de vot”, conchide Executivul.
Pe de altă parte, autoritățile s-au angajat, așa cum apare în scrisoarea de intenție a României pentru FMI, ca privatizarea CFR Marfă să fie finalizată până în septembrie. Termenul-limită este data de 23 septembrie pentru încheierea contractului.
Guvernul a atașat documentele trimise catre CSAT, respectiv adresa pentru includerea HG pe ordinea de zi și solicitarea de includere a HG pe ordinea de zi a CSAT.
Conform legii, în cazul vacanței, dacă premierul sau miniștrii nu pot fi prezenți la ședință, desemnează înlocuitori fără drept de vot. Deciziile în CSAT se iau în consens.
Traseul declarațiilor conflictuale
În ultimele două săptămâni există un conflict între președinție și Palatul Victoria. Chiar și astăzi, Victor Ponta îl acuza pe Traian Băsescu că sabotează țara, iar ieri, în ședința de guvern, premierul vorbea de o telenovelă dirijată de la Cotroceni, în ceea ce privește CFR Marfă.
Practic, proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea contractului cu GFR pentru pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost aprobat săptămâna trecută în ședința de Guvern. Lucrurile au luat însă o întorsătură în momentul în care Victor Ponta, care asigură și interimatul la Transporturi, a cerut CSAT să avizeze finalizarea procedurii de privatizare, în condițiile în care Consiliului Suprem de Apărare a Țării își dăduse acordul pe această procedură în luna februarie a acestui an.
Decizia privind cererea avizului CSAT a venit după ce președintele Traian Băsescu a avertizat public, în cadrul unei conferințe de la Palatul Cotroceni, că Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român, cel care a fost declarat câștigător la licitațe, nu ar avea bani pentru a cumpăra compania de stat.
„Îngrijorarea mea cu privire la CFR Marfă, mai vine dintr-o direcție. Știu că cel care a câștigat caută, cu oarecare disperare, bani la bănci, pentru a plăti valoarea la care s-a negociat privatizarea. Marea mea problemă este că știind despre câștigător că are anumite credite pe propria companie și că acum trebuie să împrumute circa 200 de milioane să plătească noua companie, din ce va face investiții să modernizeze CFR Marfă? Așa s-a stabilit în CSAT, să se facă o privatizare cu un investitor strategic. Dacă în momentul de față investitorul împrumută bani ca să poată plăti compania și nu-i găsește, cel puțin până în momentul de față, de unde o să ia bani pentru modernizarea companiei?”, spunea Traian Băsescu săptămâna trecută.