CCR declară război Cotroceniului: Iohannis și-a depășit atribuțiile prin decretul stării de urgență, Parlamentul trebuia să-l conteste

Adriana Duțulescu Data actualizării: Data publicării:
ceremonie validare ccr iohannis ludovic orban pnl inquam octav ganea SMALL_INQ_OG_ogn_8855
Klaus Iohannis la CCR. Sursa foto Inquam Photos/Octav Ganea

CCR a explicat, miercuri, că a declarat neconstituțională întreaga Ordonanță de Urgență 34/2020, nu doar articolele referitoare la amenzile date în perioada stării de urgență, și susține că chiar și decretele prin care Klaus Iohannis a declarat starea de urgență au fost ”cu depășirea cadrului legal”. Mai mult chiar, CCR susține că Parlamentul trebuia să conteste decretul Președintelui. 

”CCR a constatat că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său.

1. Din analiza cadrului normativ constituțional și legal, Curtea a constatat că, în domeniul instituirii stării de urgență, autoritățile statului exercită competențe partajate: Parlamentul are competența de legiferare, prin lege organică, a regimului stării de urgență, în vreme ce

Președintele are atribuția constituțională de a institui starea de urgență și de a pune în executare dispozițiile legale ale regimului stării de urgență, astfel cum acestea au fost stabilite de legiuitor.

Legea organică, transpunând art.93 din Constituție, dă în competența Președintelui instituirea, prin decret prezidențial, a stării de urgență, care presupune inclusiv stabilirea măsurilor concrete de primă urgenţă care urmează a fi luate și identificarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale al căror exerciţiu va fi restrâns.

Decretul Președintelui nu este decât un act administrativ normativ, deci un act de reglementare secundară, care pune în executare un act de reglementare primară.

Restrângerea exercițiului unor drepturi nu se realizează prin decretul Președintelui, dispozițiile art.14 lit.d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 constituind norma prin care legiuitorul primar abilitează autoritatea administrativă (Președintele României) să dispună executarea legii, respectiv a dispozițiilor art.4 din același act normativ care prevăd expres posibilitatea restrângerii exercițiului drepturilor fundamentale. În speță, Președintele, acționând în limitele competențelor sale legale, a identificat drepturile și libertățile al căror exercițiu urma să fie restrâns.

În schimb, măsurile pe care Președintele le-a apreciat drept ”de primă urgenţă cu aplicabilitate directă” (achiziționarea directă de bunuri de către autorităţile publice, suspendarea din funcţiile de conducere a unor funcționari publici, neînceperea cursului prescripţiilor şi termenelor de decădere, suspendarea prescripţiilor şi termenelor de decădere, suspendarea de plin drept a cauzelor civile și penale, întreruperea termenele de exercitare a căilor de atac etc.) constituie, în mod expres sau implicit, derogări de la legislația în vigoare la momentul instituirii stării de urgență. Președintele a dispus, pe de o parte, suspendarea sau neaplicarea unor dispoziții legale, sau, pe de altă parte, modificarea și completarea unor legi, dispozițiile sale având impact asupra unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul la muncă, libertatea economică, accesul liber la justiție etc.). Curtea a observat că modul în care Președintele și-a exercitat atribuția legală, cu depășirea cadrului legal, nu este consecința vreunui viciu de neconstituționalitate a actului normativ de reglementare primară în virtutea și în limitele căruia autoritatea publică era abilitată să acționeze.

Având în vedere, însă, natura juridică a decretului Președintelui de act administrativ normativ supus încuviințării Parlamentului, Curtea a constatat că forul legiuitor avea obligația de a-l supune controlului parlamentar, iar prin hotărârea adoptată să sancționeze exercitarea ultra vires a competențelor legale de către Președintele României, doar o atare hotărâre fiind susceptibilă de contestare la Curtea Constituțională, în baza art.146 lit.l) din Constituție”, se arată în comunicatul CCR. 

Anterior, tot în cursul zilei de miercuri, CCR îl acuzase pe Klaus Iohannis și de atac ”grav” la adresa independenței Curții. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Klaus Iohannis, reacție ciudată în public. Ce a făcut când a văzut că este filmat
Digi FM
E copia fidelă a părinților ei faimoși. Suri, fiica lui Tom Cruise, la plimbare pe străzile din NYC alături...
Pro FM
Paris Jackson, reacție fermă după ce a fost criticată pentru că a purtat o rochie complet transparentă...
Film Now
Ce avere a reușit să strângă Sharon Stone. Celebra actriță a vorbit despre investițiile inteligente pe care...
Adevarul
Ce le pregătește Kremlinul ucrainenilor în cazul în care va fi decretată pacea: „Va miza pe oboseala de...
Newsweek
Veste uriașă de la Casa de Pensii. „Suntem la zi cu dosarele”. Beneficii pentru pensionari
Digi FM
Pierce Brosnan: Următorul James Bond trebuie să fie britanic
Digi World
Alimentele care-ți strică dinții la fel de tare ca zahărul. Le consumi des, dar nu te gândești la impactul...
Digi Animal World
Momentul când o cățelușă imploră ajutor după ce puiul ei a fost lovit de o mașină: „A fost prima dată când...
Film Now
Prietenii lui Gene Hackman rup tăcerea după moartea actorului: „Ar fi murit de mult dacă nu era Betsy”
UTV
Reacția lui Cătălin Botezatu după ce a fost criticat pentru că are o iubită cu 40 de ani mai tânără: „Nu o să...