Bugetul pe 2019 intră în dezbaterea Parlamentului
După multe amânări şi modificări de ultim moment, Bugetul pentru 2019 intră în dezbaterea Parlamentului. Puterea şi-a propus ca, până la sfârşitul săptămânii, proiectul să fie adoptat. Din acest motiv, calendarul este foarte strâns. Amendamentele pot fi depuse doar până la ora 12:00, după care comisiile de specialitate trebuie să dea aviz alocărilor pentru fiecare domeniu în parte. De miercuri, bugetul intră în dezbaterea plenului reunit al celor două Camere, iar votul final ar urma să fie dat vineri.
Liderul PMP Eugen Tomac anunţa că partidul său a pregătit 2.500 de amendamente. Şi Pro România a anunţat că va depune amendamente, cel mai important fiind cel referitor la suspendarea subvenţiei acordate partidelor de la bugetul de stat. Deşi potrivit imaginilor postate pe pagina sa de Facebook, Liviu Dragnea s-a numărat printre cei care au lucrat la bugetul pe 2019, şi președintele Camerei Deputaților va avea cel puţin un amendament referitor la reducerea bugetelor serviciilor secrete. Până la ora 14:00, toate acestea vor fi centralizate şi grupate pe ordonatori principali de credite, precizează News.ro.
Programul bugetului în Parlament
De la ora 15:00, sunt programate şedinţe comune ale comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru examinarea, avizarea şi depunerea avizelor la Comisiile pentru buget, finanţe şi bănci, simultan având loc şi dezbateri generale în cadrul Comisiilor pentru buget, finanţe şi bănci.
De marţi de la ora 9:00 până miercuri la ora 14:00 vor avea loc dezbateri în cadrul Comisiilor pentru buget, finanţe şi bănci cu ordonatorii principali de credite şi elaborarea rapoartelor asupra Proiectului Legii bugetului de stat şi a Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019, la ora 15:00 fiind aşteptată depunerea rapoartelor.
La aceeaşi oră, Birourile permanente reunite ale Camerei Deputaţilor şi Senatului stabilesc timpii de dezbatere în plen, iar o oră mai târziu este programată să se desfăşoaare şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru dezbaterea şi adoptarea Proiectului Legii bugetului de stat şi a Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019, dezbaterile generale şi dezbateri pe anexe.
Vineri, este programat votul final asupra bugetului în plenul Camerelor reunite.
Conform Regulamentului şedinţelor comune ale celor două Camere, aprobarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat se face cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi.
După aceasta, cele două proiecte urmează să fie promulgate de preşedintele Klaus Iohannis.
Ce prevede proiectul de buget trimis Parlamentului și ce spun partidele din afara coaliției
Proiectul de buget pentru acest an, aprobat vineri în şedinţa de Guvern, prevede o creştere economică de 5,5%, un câştig salarial mediu brut de 5.163 lei, un deficit bugetar în scădere la 2,55% şi atingerea unui număr al salariaţilor de 5,282 milioane.
DOCUMENT. Guvernul a adoptat proiectul de buget pe 2019. Principalele măsuri
Poziția PNL
PNL, prin Raluca Turcan, afirmă că bugetul a fost transmis într-un cadru neconstituţional şi acuză Guvernul că încalcă în mod deliberat Constituţia pentru a câştiga timp.
„Să fie foarte clar! PNL doreşte ca ţara să aibă cât mai urgent un buget adoptat. Dar un buget constituţional adoptat. Dezbătut şi amendat pentru nevoile de dezvoltare ale României. Din nefericire, bugetul a fost transmis într-un cadru neconstituţional. PNL are informaţii credibile că Guvernul încalcă în mod deliberat Constituţia pentru a câştiga timp în privinţa cheltuielilor pe care trebuie să le acopere. Investiţiile primăriilor sunt compromise pe 2019. Cheltuielile puse în braţe de Guvern anul trecut vor trebui însă suportate!”, susţine Raluca Turcan.
În opinia sa, Legea bugetului de stat pentru anul 2019 trebuie să întrunească obligatoriu câteva condiţii de legalitate şi constituţionalitate.
Conform lui Turcan, bugetul de stat intră efectiv în dezbatere când Parlamentul: adoptă Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019.
„Este legea în baza căreia se construieşte întreg bugetul şi cuprinde limitele privind: deficitului bugetar, datoria publică, cheltuieli de personal şi toţi ceilalţi parametri bugetari. Este legea de bază pe care se construieşte bugetul şi ea nu este încă lege”, precizează Raluca Turcan.
O altă condiţie pentru legea bugetului de stat este modificare Legii nr.273/2006 privind finanţele publice locale – astfel încât să se poată aloca, în mod legal 100% din impozitul pe venit către administraţiile publice locale.
„Pentru că bugetul a venit cu 3 luni mai târziu, este necesar să se facă derogări de la Legea nr.69/2010 a responsabilităţii fiscal-bugetare. La art.26 din această lege se prevede clar că ”Până la data de 31 iulie a fiecărui an, Ministerul Finanţelor Publice va înainta Guvernului strategia fiscal-bugetară pentru următorii 3 ani ... şi proiectul legii pentru aprobarea limitelor specificate în cadrul fiscal-bugetar .... iar limitele sunt obligatorii pentru următorii 2 ani bugetar”, explică parlamentarul liberal.
„Aceştia sunt paşii constituţionali pe care PSD trebuie OBLIGATORIU să îi parcurgă. Altfel, este o invitaţie directă la sesizare CCR şi un motiv consistent pentru PSD de a mai da vina pe nişte duşmani imaginari pentru proasta guvernare”, spune Turcan.
Citiți și:
Poziția USR
USR susţine că deficitul din proiectul de buget pe 2019 depus la Parlament este mai mare cu 1,3 miliarde de lei decât în cel prezentat în urmă cu o săptămână, concluzia fiind că "sunt cifre false în buget".
"În primul proiect deficitul era mai mic cu 1,3 miliarde de lei decât în proiectul care a fost trimis astăzi în Parlament. Cum e posibil ca într-o săptămână, cifrele să se schimbe atât de mult? Simplu, pentru că sunt cifre false în buget. O creştere economică falsă, un deficit fals, o absorbţie falsă de fonduri europene, o rată de colectare falsă", susţine USR.
Concluzia USR este că vom fi pe minus cu 36.156,8 milioane lei şi că "PSD majorează an de an datoria noastră ca ţară".
Poziția PMP
Liderul PMP Eugen Tomac afirmă că bugetul de stat pe 2019 este un buget al recesiunii, "bugetul catastrofă marca Dragnea".
El consideră că bugetul de stat pe 2019 "este un buget al recesiunii, un buget care nu soluţionează niciuna dintre problemele mari ale României".
"Trebuie să alocăm bani pentru creşe şi grădiniţe, trebuie să alocăm bani pentru ambulanţe, trebuie să alocăm bani pentru infrastructură: centura capitalei, autostrada Bucureşti - Braşov, autostrada Iaşi - Târgu Mureş; trebuie să alocăm bani pentru gazificarea României. Este inadmisibil ca în secolul XXI să avem în România oraşe şi comune care nu sunt racordate la reţelele de gaze. Acesta este bugetul catastrofă marca Dragnea. Aceasta este ţara guvernată de PSD", afirmă Tomac.
Poziția Pro România
Liderul Pro România, fostul premier Victor Ponta, consideră că proiectul bugetului de stat pe 2019 este un "fake" şi reia criticile privind fondurile alocale partidelor parlamentare, anunţând că va solicita printr-un amendament suspendarea acordării lor.
"Bugetul este” un fake, nu este un buget realist, serios”, iar modul în care se încearcă trecea lui prin Parliament arată nu se vrea o analiză reală", a declarat Ponta într-o conferinţă de presă, făcând un apael la Guvern să ia proiectul înapoi pentru a încerca "să-l îmbunătăţească pe ici e colo, prin părţile esenţiale".
Ponta susţine că a identificat opt puncte “care fac acest proiect să nu fie serios”.
Poziția UDMR
Şi UDMR a avut oboecţii în legătură cu proiectul de buget, ameninţând că nu îl va vota, însă, conform consilierului premierului, Darius Vâlcov, discuţiile cu această temă s-au încheiat în condiţii foarte bune.
"Discuţiile pe buget cu UDMR s-au încheiat şi s-au încheiat în condiţii foarte bune. S-au analizat toate aspectele bugetului şi cred că s-au rezolvat 99% din discuţii", a anunţat Vâlcov duminică seară.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News