Potrivit unui comunicat al ANI, pentru înlesnirea procesului de completare a declarațiilor, Agenția recomandă utilizarea formularelor electronice ale declarațiilor de avere și de interese, ce sunt disponibile pe pagina de Internet a instituției, la secțiunea "Formulare" (https://goo.gl/I7Lcbw). Ghidul de utilizare a formularelor electronice poate fi descărcat la adresa:https://goo.gl/1zHmVk.
De asemenea, pentru completarea conformă a declarațiilor de avere și de interese, persoanele interesate au posibilitatea de a consulta Ghidul de completare a declarațiilor de avere și de interese (https://goo.gl/uOJ9n0), Ghidul privind incompatibilitățile și conflictele de interese (https://goo.gl/Xm3eM1), precum și secțiunea de întrebări frecvente (https://goo.gl/ny7EH1).
Declarațiile de avere se fac în scris, pe propria răspundere, și cuprind drepturile și obligațiile declarantului, ale soțului/soției, precum și ale copiilor aflați în întreținere și vor cuprinde toate datele și informațiile solicitate de formular (funcția, CNP, domiciliu), potrivit modelelor prevăzute în Anexa nr. 1 din Legea 176/2010.
Acestea se întocmesc după cum urmează: în cazul veniturilor se vor declara cele obținute în anul fiscal anterior încheiat la 31 decembrie, (ex. salarii, dividende); în cazul celorlalte capitole din declarație se va menționa situația la data declarării; (ex. situație active financiare, bunuri mobile deținute, datorii).
Declarațiile de interese se fac în scris, pe propria răspundere, și cuprind funcțiile și activitățile prevăzute în Anexa nr. 2, din Legea 176/2010, potrivit prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare.
Persoanele suspendate din exercițiul funcției sau al demnității publice pentru o perioadă ce acoperă integral un an fiscal vor actualiza declarațiile în termen de 30 de zile de la data încetării suspendării.
Persoanele din instituțiile publice responsabile cu implementarea prevederilor legale asigură afișarea și menținerea declarațiilor de avere și de interese pe pagina de internet a instituției, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepția localității unde sunt situate, adresei instituției care administrează activele financiare, a codului numeric personal, precum și a semnăturii.
Totodată, persoanele desemnate vor transmite ANI, până la data de 1 august 2016, lista definitivă cu angajații care nu au depus în termen sau au depus cu întârziere declarațiile de avere și de interese, însoțită de punctele de vedere primite.
ANI amintește și ce sancțiuni prevede Legea 176/2010.
Astfel, nerespectarea termenului pentru depunerea declarațiilor de avere și de interese ori nedeclararea cuantumului veniturilor realizate sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 50 lei la 2.000 lei, iar Agenția poate declanșa din oficiu procedura de evaluare.
Nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice de către persoanele responsabile cu implementarea prevederilor prezentei legi constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 50 lei la 2.000 lei. Aceeași sancțiune se aplică și conducătorului entității respective, dacă acesta nu îndeplinește obligațiile prevăzute de Legea 176/2010.
Persoanele interesate se pot adresa Agenției, în vederea clarificării oricăror aspecte referitoare la modalitatea de completare și depunere a declarațiilor de avere și de interese, la numărul de telefon 0372.06.98.69 sau la adresa de e-mail ani@integritate.eu.
Declarațiile se păstrează pe pagina de internet a instituției și pe portalul public al ANI pe toată durata exercitării funcției sau mandatului, timp de 3 ani după încetarea acestora, și se arhivează potrivit legii.