Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, legea care are ca obiect de modificările referitoare la taxa practicată pe drumurile naționale din România.
Potrivit actului normativ, rovinieta se achită anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România şi este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni. Tariful zilnic nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 30 de zile nu depăşeşte 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe 60 de zile nu depăşeşte 30% din tariful pentru 12 luni. Rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) şi de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare. Aceasta se va aplica pe reţeaua de drumuri naţionale, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieşire în/din acestea.
Ministerul Transporturilor vrea să crească valoarea rovinietei. Prima scumpire, de aproape 40%, ar urma să fie aplicată peste trei ani. O nouă majorare a taxei de drum ar urma să fie în 2035 - 66%. Aceste tarife sunt valabile pentru mașinile Euro 6. Cine poluează mai mult va plăti suplimentar.
Practic, autoturismele ar urma să plătească așa cum plătesc și în acest moment, adică o rovinietă valabilă pe o perioadă de timp, însă va fi diferențiată în funcție de norma de poluare a mașinii. Mașinile care au normă de poluare Euro 6 vor avea cele mai mici tarife. Cu toate acestea, chiar și pentru ele va crește tariful de rovinietă din 2026. Propunerea venită din partea Ministerului Transportului este, de exemplu, ca rovinieta valabilă un an pentru mașinile Euro 6 să crească de la 28 de euro, cât este acum, la aproape 39 de euro, o creștere de aproape 40%. Ea ar urma să se scumpească gradual, începând cu 2026 și până în 2035, astfel încât în 2035 să ajungă undeva la 46,5 euro, adică o creștere față de nivelul actual de aproape 66%. Mașinile care au norme de poluare ceva mai mici vor avea creșteri suplimentare pentru rovinietă: între 30% și 10%.
Pentru vehiculele de marfă, rovinieta se va plăti după alte reguli. Șoferii de TIR, de exemplu, vor achita în funcție de cât circulă pe rețeaua de drumuri și autostrăzi a României, dar și în funcție de norma de poluare. Va fi taxată circulația atât pe drumurile naționale, cât și pe autostrăzi, însă se propune ca tariful pentru circulația pe drumurile naționale să fie cu aproximativ 50% mai mic decât cel pentru autostrăzi.
Editor : V.M.