Misterul avioanelor britanice cu armament pentru Ucraina. De ce au ocolit Germania în zborul lor spre Kiev
Data publicării:
Oficialii britanici și germani au respins speculațiile că ar exista neînțelegeri diplomatice între cele două țări, în contextul transporturilor aeriene de armament ușor din Marea Britanie către Ucraina, scrie publicația The Drive. Înregistrările rutelor de zbor ale avioanelor britanice cu armament arată că acestea au ocolit Germania în drumul lor spre Ucraina, preferând o rută ocolitoare pe la nord, prin Danemarca.
Avioanele britanice de transport C-17 au folosit un culoar de zbor spre Ucraina aparent ales pentru a ocoli spațiul aerian german, scrie The Drive. Transporturile au loc în contextul îngrijorărilor privind o posibilă invazie a Rusiei în Ucraina, după ce Moscova a masat trupe masive în apropierea graniței.
Autoritățile germane au spus clar că nu le-au interzis pentru niciun motiv britanicilor să pătrundă în spațiul aerian al Germaniei, iar oficialii britanici nu au cerut permisiunea de a traversa cu avioane C-17 Germania în drum spre Ucraina, lucru confirmat de Ministerul britanic al Apărării, mai scrie The Drive.
Motivele pentru care avioanele britanice C-17 au ocolit Germania rămâne neclar. Culoarul de zbor ales arată că avioanele au zburat peste Marea Nordului, au traversat Danemarca, apoi Marea Baltică, apoi au luat-o spre sud-est, pe deasupra Poloniei, spre Ucraina. La întoarcere în Marea Britanie, avioanele au folosit aceeași rută, în sens invers.
Un fost pilot britanic de C-17, Andy Netherwood, a scris pe Twitter că vânturile favorabile și alte condiții meteorologice, dar și dorința de a evita procedurile de aprobare a unor transporturi de armament pe deasupra Germaniei ar putea fi factorii care au determinat alegerea acestei rute ocolitoare.
Totuși, menționează Andy Netherwood, doar vântul nu ar putea explica alegerea rutei de întoarcere a avioanelor, dacă acesta ar fi factorul decisiv: dacă la dus era vînt din spate, la întoarcere avioanele se confruntă cu vânt din față.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Rămâne, de asemenea, și posibilitatea ca autoritățile britanice și germane să fi ajuns la un acord privind nefolosirea spațiului aerian al Germaniei pentru astfel de zboruri îniante ca ele să aibă loc.
Guvernul german are o relație complexă cu Rusia, în special din cauza tot mai controversatului gazoduct Nord Stream 2, în prezent aflat în proceduri de autorizare pentru a fi pus în funcțiune.
În orice caz, podul aerian dintre Marea Britanie și Ucraina, „inaugurat” marți, continuă să funcționeze și în a doua zi.
„Am luat decizia de a furniza Ucrainei sisteme defensive de armament ușor antitanc”, a declarat luni ministrul britanic al Apărării, Ben Wallace, în Parlament, adăugând că primele transporturi au fost trimise deja, împreună cu un număr mic de personal care să asigure și instruirea pentru o perioadă scurtă de timp.
Ministrul nu a specificat tipul și numărul sistemelor trimise, dar a precizat: „Nu sunt arme strategice și nu reprezintă o amenințare pentru Rusia. Sunt pentru apărare”.
Din imaginile postate de Ministerul ucrainean al Apărării se pare că sute de rachete antitanc au ajuns deja pe cale aeriană.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Este vorba despre rachete antitanc NLAW (New Generation Light Anti-tank Weapon), un lansator de unică folosință încărcat cu o rachetă ghidată. Arma poate fi folosită în două moduri: atac direct asupra țintei sau atac deasupra țintei, caz în care muniția NLAW se detonează deasupra tancului, unde de obicei armura este cea mai slabă.
Arma are o rază de acțiune între 20 de metri și 800 de metri și are nevoie de circa 5 secunde pentru a fi lansată, potrivit producătorului.