Mii de poliţişti, sute de radare şi milioane de amenzi pentru şoferi în fiecare an. Cele mai multe sancţiuni se dau vitezomanilor, apoi celor care nu acordă prioritate. Zeci de permise de conducere sunt reţinute de ageţi în fiecare zi pe şoselele ţării. Unii şoferi nu acceptă sancţiunile şi le contestă. Instanţele de judecată strâng zeci de mii de dosare care asteptă să fie soluţionate.
Specialiştii cred că noul cod rutier le va da şi mai mult de muncă magistraţilor. Amenzile de peste 9.000 de lei îi vor determina pe şoferi să încerce orice ca să scape. Judecătoriile şi tribunalele ar putea să fie blocate din cauze acestor procese civile. Specialiştii cred că soluţia se află la îndemâna autorităţilor.
„Să apară instanţele speciale, strict pentru aceste măsuri administrative sau amenzi penale. Procurorii care se ocupe trebuie să aibă ABC-ul codului rutier, în spatele lor să fie şi nişte specialişti, independeţi, experţi de la direcţia rutieră”, a declarat Ion Lixandru - Uniunea Naţională a Transportatorilor.
Acum, judecătoriile şi tribunalele au pe rol zeci de mii de procese procese intentate de şoferii nemulţumiţi de sancţiunile primite. Un astfel de proces, considerat simplu, durează însă foarte mult, iar conducătorii au noroc de multe ori şi scapă fără să plătească nimic.
„Astfel de cereri se soluţionează de complete formate din judecători stagiari. Gradul de complexitate este considerat mai redus. Până se repartizează la acest gen de complete şi până primesc termen, poate să treacă şi un an. Proporţia e undeva la jumătate. câştigă la amenzile pentru viteză. Poliţia unită să depună documentele necesare, pentru că e nevoie de niste documente acolo. imaginile, proba video, atestatul de operator radar al poliţistului, verificarea aparatului, chiar şi ordinul de serviciu”, a afirmat Valentin Tudor, avocat.
Procese în instanţă pierde şi Compania de Autostrăzi. Din cele peste 400.000 de amenzi de anul trecut, judecătorii au anulat sau au transformat în avertismente peste 5.000.