Curtea Constituțională arată, în motivarea deciziei de a declara neconstituționale prevederile OUG 21/2004 prin care sunt restrânse drepturile în perioada stării de alertă, că Guvernul sau o altă autoritate delegată de acesta nu poate restrânge libertățile fundamentale ale cetățenilor. Astfel, Comitetul Național Special pentru Situații de Urgență (CNSSU) nu ar avea autoritatea să impună astfel de restricții, potrivit motivării CCR.
Curtea Constituționale arată că “dispozițiile art.4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2004 sunt constituționale numai în măsura în care acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți fundamentale”.
Totodată, Curtea susține că acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2004, “nu pot viza drepturi sau libertăți fundamentale”.
De asemenea, judecătorii Curții constată că Guvernul nu poate delega “unei autorități/entități administrative ceea ce el însuși nu deține în competență”.
CCR mai susține că afectarea sau restrângerea drepturilor sau libertăților fundamentale “nu se poate realiza decât prin lege, ca act formal al Parlamentului”.
Astfel, conform motivării, Comitetul Național Special pentru Situații de Urgență nu are autoritatea de a restrânge drepturile și libertățile cetățenilor.
Curtea Constituţională a dat o decizie interpretativă pe Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, care reglementează starea de alertă. Curtea a decis că OUG este constituțională, dar nu poate să restrângă drepturi și libertăți ale cetățenilor.