Parchetul ajunge sub control politic al Ministerului Justiției, în urma noii ordonanțe care modifică legile justiției și care a fost adoptată săptămâna aceasta de Guvern, spune expertul anticorupție Laura Ștefan.
„Cel mai important lucru în această ordonanță e că Parchetul ajunge sub controlul politic al Ministerului Justiției. Prin ordonanța asta, secția de procurori de la CSM iese din mecanismul de numire și revocare a șefilor marilor parchete. Locul lor e luat de plenul CSM, care prin natura lui e compus din mai mulți judecători și mai puțini procurori. Mâna președintelui va fi forțată să numească pe cine dorește ministrul Justiției în aceste funcții sau să riște ca Parchetul României să nu mai funcționeze. Aceste lucruri au fost explicate de toți șefii marilor parchete, inclusiv de Felix Bănilă de la DIICOT, numit de Tudorel Toader”, a spus Laura Ștefan.
Ea vorbește și despre un „frumos cadouaș la final, un pliculeț roz care li se oferă magistraților pentru a fi de comitet și a nu mai critica această ordonanță: procedura promovării pe loc: dai examen, primești salariu de curte de apel, lucrezi la tribunal în continuare. Acesta a fost un mecanism de motivare a magistraților să fie cuminți și obedienți”, a explicat Laura Ștefan.
Salariul, spune era, este un lucru prin care pot fi motivați magistrații.
Laura Ștefan a vorbit și despre secția specială pentru investigarea magistraților, care nu mai e sub controlul Parchetului general. În opinia sa, acest lucru ar putea fi neconstituțional.
„Curtea Constituțională a declarat PNA-ul neconstituțional, motivând că justiția nu poate avea o conducere bicefală, pentru că Parchetul general avea un procuror general și PNA avea un procuror general. Atunci PNA a fost transformat în direcție”, a spus ea.
„Nu putem să ne imaginăm un stat în stat. Parchetul e o unitate ierarhică condusă de un șef. Nu se poate ca procurorul general să nu aibă competență în ceea ce privește toate structurile parchetului. Procuroul general era deja un șef peste nimic în legislația actuală modificată de PSD prin 3 legi ale justiției. Competențele sale în materia delegării fuseseră delegate la CSM. Nu știu cum putem să ne imaginăm un manager care să nu aibă nimic de spus pe tot ce însemană resursele umane în respectiva structură.
Existau niște condiții de vechime când vorbim de numirea în fruntea parchetului. Au dispărut cu totul. E o miză foarte mare, pentru că nu cred că e sănătos ca aceste funcții să fie ocupate de oameni scoși din buzunar care nu au fost puși în situația de a gestiona relații tensionate cu persoane sau alte insituții. Alte instituții publice conduse de oameni cu mai puțină experiență cedează când sunt presate de oameni politici și fac lucuri care trebuie mai bine gândite”, a mai spus Laura Ștefan.