Cine este patronul GFR, Gruia Stoica, cercetat pentru evaziune fiscală şi privatizarea frauduloasă a societăţii Transbordare Vagoane Marfă

Data publicării:
gruia stoica 2

Foto: Facebook.com/Gruia.Stoica.3

Patronul Grup Feroviar Român, Gruia Stoica, câştigătorul licitaţiei de privatizare a CFR Marfă, se află în atenţia procurorilor de la Crimă Organizată din Iaşi. Gruia Stoica va fi chemat la audieri la sediul DIICOT pentru a da explicaţii în legătură cu modul în care a privatizat compania feroviară Transbordare Vagoane Marfă.

Gruia Stoica este cercetat pentru evaziune fiscală şi privatizarea frauduloasă a societăţii Transbordare Vagoane Marfă, dar şi pentru implicare în activităţi de crimă organizată. DIICOT a confirmat că omul de afaceri se află în atenţia procurorilor, dar nu a precizat dacă s-a început sau nu urmărirea penală. Până acum, procurorii au descoperit indicii că acesta ar fi participat şi reuşit privatizarea TVM folosind banii proprii ai companiei.

Iniţial, un procuror DIICOT Iaşi a emis o soluţie de neîncepere a urmăririi penale, însă aceasta a fost infirmată de procurorul şef al DIICOT, aşa că dosarul a rămas în lucru la Iaşi.

Luna trecută, compania pe care Gruia Stoica o deţine, Grup Feroviar Roman, a fost declarată câştigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni. De asemenea, şi-a asumat investiţii de 900 milioane lei, plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

De la dălţi pentru sculptură, la afaceri de sute de milioane de euro

Gruia Stoica, proprietarul GFR, compania care a câştigat licitaţia pentru preluarea CFR Marfă, are o avere estimată la peste 400 de milioane de euro. Omul de afaceri a reuşit să îşi clădească un imperiu în industria căilor ferate, pornind de la afaceri cu statul. O dovadă: zecile de contracte pierdute de CFR Marfă în favoarea GFR.

Gruia Stoica a intrat în afaceri înainte de 1989 şi a făcut primii bani din afaceri cu statul. A confecţionat dălţile de ipsoserie cu care s-au sculptat motivele artizanale de pe Casa Poporului. Echipa lui de 150 de muncitori a conceput o trusă cu peste 100 de ustensile pentru sculptat, la mare căutare printre constructorii de la acea vreme.

Sumele mari s-au făcut însă cu ajutorul Grampet, o firmă înfiinţată iniţial pentru intermedierea transportului feroviar de marfă. În 2001, omul de afaceri şi-a înfiinţat propria firmă de transport feroviar de mărfuri, Grup Feroviar Român, care a devenit, dintr-o firmă cu un singur angajat, operatorul care deţine peste un sfert din piaţa transportului feroviar de marfă. Modul în care a reuşit această performanţă este însă contestat. GFR a fost acuzată în numeroase rânduri că a angajat în companie directori de la CFR Marfă, care au adus cu ei şi cele mai bune contracte.

Acum, Grup Feroviar Român este cel mai mare transportator feroviar privat din România. Compania deţine aproape 17.000 de vagoane şi peste 400 de locomotive. În 2011, avea aproape 2400 de angajaţi şi o cifră de afaceri de aproape 180 de milioane de euro (761,05 milioane de lei). La toate acestea se adaugă şi un profit de 6,8 milioane de euro (28,92 milioane de lei).

Între timp, Grampet a strâns sub aceeaşi umbrelă mai multe firme cu activităţi legate de transportul feroviar de marfă, precum fabricile de reparaţii vagoane Remar Paşcani şi Reva Simeria. Grupul mai are pachete majoritare la două firme de transport feroviar din Ungaria şi Bulgaria (Train Hungary, respectiv Bulgaria Railway Company), precum şi 70% din principala companie de reparaţii şi construcţii de vagoane din Serbia (Zelvoz Smederevo).

Cu banii strânşi în urma acestor afaceri, Gruia Stoica ocupă poziţia a opta în topul miliardarilor Forbes, cu o avere estimată la 420 de milioane de euro. Revista Capital îl plasează pe omul de afaceri cu două poziţii mai jos, însă cu o avere calculată la peste jumătate de miliard de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri