Brânza de burduf, biscuiţii deveniţi celebri în comunism sau dulceaţa românească pot fi cumpărate de pe Amazon, cel mai mare magazin online din lume.
Eugenia românească poate ajunge în Statele Unite sau în China la doar o zi după ce a fost comandată pe magazinul online. Deşi costă de patru ori mai mult decât la magazinele din ţară, pentru cei aflaţi departe de casă gustul face toţi banii.
Cei care au magazine online spun că simpla prezenţă a dulceţurilor româneşti în rafturile virtuale nu este suficientă. Fără promovare pe Google sau Facebook, producătorii riscă să investească mult pentru un profit mic. Cheltuielile sunt serioase.
„Ei îţi pot oferi chiar serviciul de ambalare, de împachetare a unei comenzi, cu o marfă pe care ai trimis-o în depozitele lor. Sunt taxe pentru spaţiul de depozitare şi pentru procesarea comenzii. Dacă produsul nu e vandabil, tu eşti eligibil pentru a plăti”, spune Marius Lăzărescu, fondatorul unei agenţii de marketing online.
Vânzările online de produse tradiţionale româneşti au, pentru moment, un rival puternic. Magazinele clasice, care oferă gustul de acasă în marile comunităţi româneşti. La Madrid, de exemplu, oferta este apetisantă: de la ciocolată de casă, ştrudel, covrigi cu mac sau cu caşcaval, leuştean, pătrunjel, trecând apoi la tot ce înseamnă carne ca la mama acasă.
„Am cumpărat Eugenii, cârnaţi, ciocolată Rom. Sunt 15 ani de când sunt aici, dar acasă e românesc absolut tot”, spune un român care locuieşte în Spania.
În România, valoarea produselor vândute de magazinele online este de 1,2 miliarde de euro.