FOTO: Gulliver/Getty Images
Potrivit unui comunicat remis duminică Agerpres, orice sumă care trebuie despăgubită peste această valoare rămâne în răspunderea utilizatorilor. 'Sumele maximale de despăgubire pot fi limitate la 5 milioane de euro precum în România sau nelimitate precum în Franța. Conducătorul auto al unui autoturism din România care produce o vătămare corporală severă unui director general de bancă din Franța, poate ajunge să plătească sume de peste 10 milioane de euro despăgubiri, în condițiile în care polița unei firme viabile i-ar acoperi dauna. În cazul unei firme de asigurări românești în insolvență, tot ce depășește suma suportată de Fondul de Garantare — 100.000 euro, va trebui suportat de utilizatorul poliței RCA/carte verde', susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
De asemenea, reprezentanții UNTRR consideră că permițând funcționarea în continuare a unor astfel de firme în România, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de plată de până la 4,9 milioane de euro pentru eventuale daune produse în România și la sume posibil mult mai mari pentru daune produse în țări în care nu există astfel de plafoane.
'Măsurile de creștere a solvabilității aplicabile cu 1 ianuarie 2016, pun în dificultate și asiguratorii și asigurații. Societățile de asigurări au nevoie de mai mulți bani, iar acționarii nu sunt dispuși să mai aducă bani de acasă pentru o afacere care nu e mereu atât de profitabilă pe cât s-ar fi așteptat', se mai precizează în comunicat.
Reprezentanții UNTRR consideră că asiguratorii din România nu pot crește valoarea asigurărilor CASCO sau CMR, pentru că pe aceste segmente de piață sunt libere, iar transportatorii români deja cumpără aceste asigurări direct de la firme de asigurări din străinatate, astfel că 'soluția rămasă este creșterea valorii asigurărilor obligatorii'.
UNTRR arată că trebuie luate măsuri pe termen scurt, mediu și lung pentru a avea o piață a acestor asigurări obligatorii sustenabilă, durabilă și care să nu fie expusă exceselor.
'În această piață liberă, costul RCA/carte verde va depăși foarte probabil 10.000 euro per vehicul comercial și 1.000 euro pe Logan peste 6 luni și atunci autoritățile vor constata colapsul pieței RCA/carte verde. Soluția imediată este preluarea controlului acestei piețe RCA, prin formarea unui pool de asigurări după modelul PAID — asigurării obligatorii pentru locuințe, existent în România', se mai spune în comunicat.
Reprezentanții ASF au anunțat vineri că vor demara, începând din luna decembrie, mai multe controale la societățile de asigurări pentru verificarea cauzelor creșterii tarifelor RCA față de perioadele precedente, în condițiile în care tarifele primelor RCA au crescut cu 300% — 400% pentru categoria societăților care operează în domeniul transportului auto.
În urma analizei efectuate de specialiști din cadrul instituției, reprezentanții ASF susțin că au fost identificate atât soluții și măsuri structurale pentru o mai bună funcționare a pieței polițelor RCA, cât și acțiuni pe care autoritatea le va întreprinde în perioada imediat următoare.