Mircea Someşan, românul care se află la comanda vaporului gigant Elbe, este de altfel unul dintre puţinii români care au un astfel de post. Practic gestionează tot ce se întâmplă pe uriaşul de 300 de metri lungime şi 49 lăţime. Lansată la apă în 2014, nava poate transporta, la capacitate maximă, aproape 9.400 de containere pline cu marfă.
„Responsabilitatea comandantului este aceea de a duce nava şi echipajul dintr-un port în altul şi de a ajunge la capătul liniei cu marfa aşteptată de cei care au cumpărat-o şi au plătit-o în condiţii foarte bune”, spune Mircea Someşan, comandantul navei.
Găsim români în toate posturile cheie ale navei. Sorin Popescu, şeful mecanic al navei spune că „tehnologia a evoluat foarte mult. A plecat de la partea mecanică, acum ajuns la partea electronică. Trebuie să fii şi un pic IT-ist, să ai cunoştinţe de calculator.”
La bord, totul se desfăşoară contracronomentru. În cele 35 de ore în care nava este acostată, marfa trebuie descărcată şi apoi trebuie urcate la bord alte containere. Din Constanţa, Elbe trebuie să ajungă la Istanbul. Pentru a trece prin strâmtoarea Bosfor, constructorii chinezi au stabilit ca lungimea navei să fie de 299,95 metri. Cu alte cuvinte, cu doar cinci centimetri mai mică decât limita admisă de turci.
Nava este una dintre cele mai moderne care navighează acum pe mările şi oceanele lumii. Aparatura din camera de comandă, de ultimă generaţie, este impresionantă.
Motorul acestui vas dezvoltă o putere de 47.000 de kW, suficient cât să alimenteze un oraş precum Mangalia.
„Este o mare mândrie să avem asemenea nave moderne, care sunt conduse de către ofiţeri români, venind în Portul Constanţa, după ani de zile în care au bătut oceanele şi mările lumii, netrecând niciodată într-un port românesc”, spune Romeo Stavăr-Vergea, director general CMA Ships Romania.
După ce iese din Marea Neagră, gigantul va naviga până în China.