O reclamaţie de furt ascunde adesea o tentativă de fraudă. Cel mai adesea, proprietarul înscenează furtul, ca să încaseze banii de asigurare. În timp ce păgubaşul încasează poliţa, anchetatorii au de recuperat autoturismul.
Anchetele adesea duc la surprize: multe dintre maşinile dispărute în România ajung în țări din Orientul Mijlociu, unde sunt la mare preţ şi la mare căutare.
„În Orientul Mijlociu, de regulă, sunt valorificate autoturisme de tip SUV, cu o capacitate cilindrică mai mare. Carburantul este mai ieftin acolo”, explică comisarul șef Marian Iorga, șeful Serviciului de Furturi Auto din cadrul Poliției Capitalei.
Anchetatorii mai vorbesc și de o a doua categorie de fraudă. Este vorba despre mașini în leasing, care sunt vândute cu acte false. Tranzacţiile se încheie adesea în Germania, cea mai mare piață auto din Europa.
România, o piață de desfacere
Însă România figurează şi ca piaţă de desfacere pe harta mașinilor furate, în special pentru mașinile aduse din țări precum Italia, Franța, Spania, Ungaria și Bulgaria. Când aceste mașini sunt implicate în infracțiuni pe teritoriul României, situația devine și mai complicată.
„Putem solicita date suplimentare, legat de autoturismul în cauză, pe care, de obicei, le obținem destul de rapid. Cu excepția Italiei, care furnizează date foarte greu”, explică comisarul șef Marian Iorga, șeful Serviciului de Furturi Auto din cadrul Poliției Capitalei.
Furturile auto raportate în Capitală au scăzut la un sfert faţă de cifra din 2009, când peste 1.500 de autoturisme au fost furate în Bucureşti. Poliţiştii atrag atenţia că o invitaţie deschisă pentru hoţi sunt cheile lăsate în contact. Multe dintre companiile de asigurare le impun clienţilor să-şi instaleze sisteme anti-furt.
SMS, dacă mașina e mutată
Este vorba despre unul dintre cele mai performate sisteme GPS. Pentru că oferta era mare, noutatea este că acum producătorii români montează astfel de alarme pe toate tipurile de mașini și telefoane, nu doar cele performante.
„Vizavi de caracteristici, am implementat sistemul ancoră, care permite utilizatorului să știe dacă mașina este mutată, după ce a fost armată. Practic, dacă mașina este ridicată, mutată, mișcată, într-un perimetru stabilit, mașina transmite un SMS proprietarului pe telefonul mobil”, explică Marian Burcea, reprezentant al unei firme producătoare de sisteme de securitate.
De pe telefonul mobil, proprietarii pot comanda blocarea motorului mașinii. Se lucrează din ce în ce mai mult și cu firme de intervenție care primesc și ele mesaj că o mașină a fost mutată fără acordul proprietarului. Un astfel de sistem costă în jur de 400 de euro.
Urmăriți în materialul video atașat traseul mașinilor furate.