În urmă cu o săptămână, la inaugurare, tramvaiul a fost condus de un inginer din Paşcani, angajat al firmei care a modernizat vagonul. Chiar dacă acum are aer condiţionat, camere de supraveghere şi geamuri izolate fonic, tramvaiul a circulat doar câteva ore.
După ce edilii s-au felicitat pentru realizare, vagonul a fost garat în depoul Regiei de transport public. Instituţia a încheiat abia acum selecţia celor doi vatmani care să-l conducă - ei însă trebuie mai întâi să înveţe cum să opereze tramvaiul, ale cărui comenzi sunt diferite.
Înainte să iasă pe trasee, vatmanii vor face câte 40 de ore de şcoală la bordul tramvaiului, sub îndrumarea unui specialist.
„Cursurile vor începe în câteva zile. Există posibilitatea chiar din această săptămână. Vagonul va fi scos la stradă în primă fază doar cu vatmanii şi în afara orelor de vârf”, a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi.
La un ritm de câte patru ore de curs pe zi, tramvaiul de lux va putea duce călători abia în luna august.
„Anumiţi parametri care sunt afişaţi în bord, vatmanul trebuie să-i cunoască foarte bine, deci să fie foarte bine familiarizat cu bordul, ca în momentul în care se întâmplă ceva să poată să ia decizii la timp şi în mod eficient”, a susținut inginerul Mihai Tarcău, directorul depoului RATP Iaşi.
„Este un pic diferit, avand în vedere că lipsa oglinzilor și monitoare în loc de oglinzi. Sunt mai multe chestii care sunt diferite față de celelalte vagoane”, este de părere Eugen Moisuc, vatman.
Călătorii sunt însă dezamăgiţi că autorităţile s-au grăbit să taie panglica înainte ca totul să fie pus la punct.
Deocamdată, călătorii din Iaşi circulă cu 120 de tramvaie, toate mai vechi de trei decenii.