„În general, lumea investeşte o sumă destul de mare în biciclete, dar nu investeşte şi într-un sistem antifurt”, spune Marian Ivan, membru fondator OPTAR.
Nu toţi păgubiţii reclamă furtul la Poliţie. Mai mult de o treime dintre ei preferă să nu facă nimic sau să posteze doar un anunţ pe reţelele de socializare.
„De la începutul anului şi până în prezent am primit 323 de sesizări de furturi de bicicletă. Persoanele bănuite de săvârşirea de astfel de fapte pot fi cercetate pentru săvârşirea infracţiunii de furt calificat”, a declarat Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei.
Hoţii acţionează cel mai adesea în marile oraşe. Perioada preferată este miezul zilei, iar cele mai vulnerabile locuri sunt scara blocului, spaţiile publice, curţile, dar şi garajele.
„Zonele centrale sunt cele mai afectate, dacă vorbim strict de Bucureşti, vorbim de Piaţa Romană, Piaţa Universităţii, vorbim de asemenea de Militari şi cartierul Pantelimon. Culoarea bicicletei contează foarte mult, culorile închise, negru, albastru sunt printre cele preferate de hoţi”, explică Răzvan Şofâlcă, managerul unei firme de asigurări.
Ca să prevină furturile, proprietarii de biciclete ar trebui să investească într-un sistem antifurt. Preţurile încep de la 30 de lei şi pot depăşi 800 de lei.
„Cu cât un antifurt este mai bun, cu atât el o să aibă elemente flexibile mai puţine. De exemplu, nu mai are cablu, are lanţ, este de tip U lock, de genul metru de tâmplărie cu elemenţi solizi, se desface, se pliază”, spune Bogdan Zaharia, reprezentantul unui magazin de biciclete.
Pentru mai multă siguranţă, proprietarii de biciclete pot investi şi în sisteme GPS sau într-o asigurare pentru bicicletă, care costă aproximativ 10 la sută din valoarea ei.