1.400 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres există doar în dosarele din sertarele funcţionarilor de la Compania de Drumuri. Şoferii români circulă doar pe 548 de kilometri de şosea. Autostrăzile care au deja studii de fezabilitate plătite cu milioane de euro nu reprezintă o prioritate pentru actualii guvernanţi.
Autostrada Braşov-Târgu Mureş, cu o lungime de 170 de kilometri, nu a devenit niciodată realitate, deși Compania de Drumuri a plătit în perioada 2009-2011 peste 3,6 milioane de euro pentru studii de fezabilitate rămase neterminate. În schimb, șefii de la Drumuri trasează șosele pentru care nu s-au făcut niciodată studii, precum Brașov-Bacău.
Greşeala statului, câştigul firmelor de proiectare, care nu ies niciodată în pierdere. Câştigă bani şi dacă statul decide să scoată de la naftalină vechile proiecte.
„Problema este că expiră foarte repede. Dacă nu sunt folosite peste doi ani, lucrurile sunt foarte diferite în ceea ce priveşte traficul. Se poate întâmpla ca studiile iniţiale să nu fie făcute bine”, spune Oana Nuţu, expert pe transporturi.
Un exemplu este cel realizat în 2008 pentru autostrada Sibiu-Piteşti pentru 2,4 milioane de euro, recunoaşte şi ministrul Dan Şova: „Acolo a existat un studiu de fezabilitate făcut în birou, adică fără niciun fel de valoare, care a mai şi expirat în 2010”.
Unul nou, făcut ca la carte, ar putea costa până la 14 milioane de euro.
Multe dintre documentele care îngălbenesc prin birourilor şefilor de la Drumuri sunt realizate pe când la şefia Transporturilor se afla Ludovic Orban. Liberalul se apără: „Ar trebui tras de urechi nu cine a făcut studiul de fezabilitate, ci cine nu a realizat execuţia lucrărilor respective”.
Pentru două dintre şosele trasate pe hârtie în timpul mandatului lui Ludovic Orban, statul a găsit abia acum finanţare. Este vorba despre Sibiu-Piteşti şi Sebeş-Turda.