Pe cel mai aglomerat traseu din Cluj-Napoca, de la est la vest, în fiecare zi, pe aici, circulă peste 56.000 de maşini. Șoferii spun că din cele 17 semafore inteligente prind verzi între două şi patru.
- Două, trei probabil nici într-un caz nu prindem unda verde.
- Patru. Depinde de zonă, dar patru. Cam aşa.
- În cazul în care chiar este aglomerat e mai greu. S-ar putea să stau în mașină cam 40 de minute deci nu e ușor.
Autoritățile recunosc că sistemul, pe care au cheltuit peste șapte milioane de lei în 2011 și care asigură "unda verde", șchiopătează. Şoferii indisciplinaţi ar fi de vină.
„Există momente ori factori perturbatori care duc în anumite momente ale zilei la o întrerupere a fluidizării acesteia fie din motive tehnice dacă se defectează vreun senzor care necesită înlocuire ori curățare”, spune Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.
Culoarea verde a semaforului inteligent este dată de o combinație dintre datele oferite de senzorii instalați pe semafor și cei din asfalt. Aceștia lipsesc însă de pe mai multe artere.
O altă explicaţie dată de autorităţi este numărul mare de maşini. Cu 17% mai multe circulă acum în oraș comparativ cu momentul în care a fost implementat proiectul.
„Trebuie să ne axăm pe cât posibil pe folosirea și încurajarea traficului de transport în comun. Adică să avem aceea bandă dedicată cel puțin în zona centrală Mărăști - Mănăștur linie specială de autobuze”, spune Ioan Bâldea, consilier local.
În plus, întreținerea sistemului nu mai este făcută de o firmă specializată. Contractul a expirat anul trecut. Dar autoritățile locale promit că până la sfârșitul acestui an vor "repara" unda verde prin montarea unor senzori noi și angajarea unei firme care să administreze proiectul.