Narcis Neaga conduce Compania de Drumuri de trei ani. Potrivit declaraţiei de avere, anul trecut a câştigat aproape 19.200 de lei în fiecare lună. Un salariu de peste şapte ori mai mare decât cel mediu pe companie.
„În ţările aşezate, occidentale, diferenţa medie este de 1 la 5 între cel mai mic salariu într-o firmă şi cel mai mare”, spune George Butunoiu, specialist în recrutare.
La capitolul drumuri şi autostrăzi, România este codaşa Europei, pe locul 121 din 141 de ţări prezentate într-un raport al Forumului Economic Mondial.
Şi pe calea ferată stăm la fel de prost. Iosif Szentes conduce CFR Călători de aproape cinci luni. Este plătit ca manager privat, cu aproape 10.500 de lei, la care se adaugă o componentă variabilă, care ar trebui să ţină cont de rezultatele sale în funcţie.
„Primul lucru care nu s-a făcut la companiile de stat: nu s-au stabilit nişte criterii foarte clare după care să fie evaluaţi aceşti manageri. Şi, atunci, dacă nu i s-au cerut lucruri foarte clare acestui manager, el se comportă ca un administrator de firmă, gestionează ce are şi nu ia decizii strategice”, explică Dragoş Cabat, analist economic.
Cu trenurile de stat au călătorit în prima jumătate a acestui an aproape 27 de milioane de călători, cu 800.000 mai puţini ca în aceeaşi perioadă a anului trecut. În acest interval, şi afacerile companiei de stat au fost în scădere.
Şefii de la CFR dau vina pe subvenţia mai mică primită de la stat şi spun că în această perioadă s-a reuşit o reducere a datoriilor.
Dan Costescu, şeful de la CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, câştigă aproape 10.000 de lei pe lună. Cu mii de kilometri de şină restanţi la reparaţii şi sute de puncte periculoase, CFR SA a făcut un profit de 16,5 milioane euro în primele cinci luni ale anului.
Cât priveşte compania de stat pe care România vrea să o vândă, CFR Marfă, aceasta nu are director cu atribuţii depline. Şi nu de ieri de azi. Trei directori interimari s-au perindat la conducere, plătiţi cu 8.800 de lei pe lună. Pierderile CFR Marfă au ajuns la şase milioane de euro anul trecut.
„Pur şi simplu nu pot să găsească manageri mai buni decât cei existenţi. Salariile pe care le au managerii acum nu sunt unele mari, dacă privim la nivel european, sunt mari în comparaţie cu salariul mediu de la noi, dar nu sunt mari şi nici atrăgătoare pentru manageri mai buni care să vină şi să facă treabă”, spune analistul Dragoş Cabat.
Dintre şefii companiilor de stat din transporturi, cel mai mare salariu îl are belgianul Christian Heinzmann, care conduce TAROM din 2012. Încasează 10.000 de euro pe lună. Anul trecut, TAROM a avut pierderi de 24,7 milioane de euro.
„Mai avem un drum lung de parcurs, dar estimările sunt că vom fi pe zero în 2016. Cred că cel mai important este să creştem veniturile şi să ne uităm unde pot fi reduse costurile”, a spus Christian Heinzmann, directorul general al TAROM.
Bani frumoşi încasează şi şefii de la Aeroporturi Bucureşti şi Portul Constanţa - peste 15.500 de lei, respectiv aproape 14.000 de lei în fiecare lună.