Între timp, şase aparate de luptă din escadrila deja comandată de ţara noastră au fost deja modernizate, iar piloţii români au început pregătirile de zbor.
12 avioane de luptă F-16 ar mai putea cumpăra România în următorii ani. Proiectul a căpătat deja contur şi este pe masa ministerului Apărării.
„Pentru a-și realiza capacitatea negociată în 2004 cu NATO, vizavi de aviația de vânătoare, trebuie pe un program multianual să pregatească achiziția celei de-a doua escadrile”, a explicat ministrul apărării, Mircea Dușa.
Nu a fost stabilită până acum ţara care va livra României noile avioane de luptă şi nici suma alocată de Guvern. Totul depinde de mărirea bugetului de apărare.
Cea de-a doua escadrilă ar urma să completeze flota aeriană de luptă deja existentă: pe de o parte, avioanele de tip F-16 comandate deja de Forţele Aeriene Române, pe de altă parte cele câteva Mig21 Lancer care însă nu vor mai putea zbura după anul 2018.
Aparatele de zbor vor avea ca misiune principală survolarea şi securizarea spaţiului aerian românesc.
Mircea Budiaci, fost șef al forțelor aeriene române, spune că pentru acoperirea teritoriului românesc sunt necesare cel puțin patru-cinci escadrile.
Polonia, de exemplu, a comandat 48 de avioane americane pentru acoperirea spaţiului aerian.
Între timp, primele F-16 cumpărate de România de la guvernul portughez au fost deja modernizate. Piloţii români zboară acum neasistaţi pe astfel de aparate multirol.
„Sunt modernizate atât în ceea ce privește mecanica şi elementele de război electronice şi integrarea în sistemele de coordonare a zborului cu F-16”, spune ministrul Mircea Dușa.
Modernizarea avioanelor F-16 comandate de Forţele Aeriene române din Portugalia constă şi în înlocuirea sistemului radar şi a stabilităţii aparatului în timpul manevrelor de luptă.
„În primul rând, sistemele de comunicație și intercompatibilitate cu NATO. Aici va fi modernizat foarte, foarte puternic”, spune Mircea Budiaci, fost șef al forțelor aeriene române.
Aparatele de zbor vor fi aduse în România în trei tranșe. Primele, anul viitor, în 2016. Alte șase până în anul 2018.
Tot atunci, resursa de zbor a avioanele Mig21 Lancer va expira.
România a plătit pentru prima escadrilă de aparate de zbor americane 628 de milioane de euro. Avioanele au mai fost folosite de armata portugheză şi au în medie 2500 de ore de zbor. Ţări precum Portugalia, Spania, Danemarca, Olanda, Turcia sau Italia îşi apără în acest moment spaţiul aerian folosind astfel de aparate de luptă.
Forţele Aeriene române sunt ajutate în acest moment de partenerii NATO să-şi apere spaţiul aerian, asta după ce de aproape opt ani nu au fost găsite fonduri suficiente pentru dotarea armatei.
Citiți și: