„Există altă posibilitate? Spune-mi tu! Dacă merg să cer viză, n-o să obţin nicio viză”, spune un tânăr migrant sirian.
A plătit câteva mii de euro unor traficanţi care l-au ajutat să ajungă în Italia prin ţările din nordul Africii. A fost prins de carabinieri şi dus într-un centru special. E mulţumit, însă, că a fugit din ţara sa măcinată de război. Acum poate să ceară azil.
Sute de mii de migranți pornesc în fiecare an spre țări din Uniunea Europeană. Călăuzele folosesc ruta principală pentru astfel de transporturi ilegale, Marea Mediterană. Cu toții sunt urcați în pescadoare sau în vase mari de transport din țări precum Libia, Algeria sau Tunisia. Ajung pe calea apei în Italia, Franța sau Spania.
Ruta este extrem de periculoasă, iar mii de oameni mor de foame sau înecaţi înainte să ajungă la destinaţie. După ultimele accidente din Marea Mediterană, în care mii de oameni au murit, guvernele din Uniunea Europeană s-au angajat să sporească măsurile de securitate în sudul continentului. În acest context, România ar putea deveni una dintre cele mai importante ţări de tranzit pentru migranţii din Orientul Mijlociu. Ministrul român de Interne şi omologul său din Turcia vor să pregătească un plan comun care să ţină fenomenul sub control.
„Am discutat despre colaborarea noastră în lupta contra migraţiei ilegale şi a traficului de droguri”, a spus Sebahattin Öztürk, ministrul turc de Interne.
În Turcia se află aproape două milioane de refugiaţi sirieni şi irakieni. De acolo, ei pleacă spe Occident şi prin România. Drumul durează săptămâni întregi şi sute de oameni se înghesuie în bărci ca să traverseze Marea Neagră. Pe uscat, ruta trece prin Bulgaria. 2000 de migranţi au descoperit anul trecut poliţiştii.