Legenda contelui Dracula este cea mai cunoscută străinilor: însuşi Prinţul Charles susţine că are legături de rudenie cu Vlad Ţepeş. „Arborele genealogic spune că descind din Vlad Ţepeş. Deci am un interes în această ţară!”, spunea moştenitorul tronului britanic, intervievat pentru un documentar dedicat poveştilor originare din România.
De altfel, legendele româneşti stârnesc interesul străinilor de sute de ani deja. Transilvania, de pildă, este „un loc al mitului şi al legendei, unde urletul îndepărtat al lupilor înfioară şi acum aerul nopţii, unde urşii îşi ascut ghearele de pinii înalţi, iar râşii se furişează fantomatic printre stâncile posace”, se spune în emisiunea Wild Carpathia a postului Travel Channel.
Ministrul pentru IMM-uri, Mediul de afaceri şi Turism, Maria Grapini, crede că dacă am promova legendele, ţara noastră ar avea de câştigat. Nu se ştie deocamdată însă ce legende vor fi promovate şi nici ce buget va fi alocat acestei iniţiative.
Fostul ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, este însă de altă părere. „Nu ai de ce să promovezi altceva atâta timp cât există o industrie Dracula, sunt 1000 de romane, zeci de mii de fan-cluburi... eu am identificat 5000 în China”, spune Agathon.
Specialiştii în publicitate privesc realitatea în faţă şi spun că, atâta timp cât drumurile sunt proaste şi serviciile de slabă calitate, nici măcar Mioriţa sau Meşterul Manole nu i-ar putea atrage pe străini. „Să îţi promovezi ţara prin legende este o opţiune doar când vrei să justifici prezentul prin prisma trecutului. Vii în ţara lui Greuceanu, nu te miri că e groapă prin asfalt, pentru că a băgat mâna în ureche la cal şi a aruncat în spate cremenea, pieptenul, oglinda şi aşa mai departe...”, comentează expertul în publicitate Bogdan Naumovici.
Cinci campanii, 10,5 milioane de euro
Ministerul Turismului nu este la prima încercare de a atrage turiştii străini. De fiecare dată când s-a schimbat conducerea, s-a schimbat şi strategia, iar sumele cheltuite din 1995 încoace pe promovare sunt de ordinul milioanelor de euro.
De la albumul „Eterna şi fascinanta Românie”, tipărit în 10.000 de exemplare şi pentru care statul a plătit peste 6 milioane de euro, la „România, mereu surprinzătoare”, „Fabulospirit”, „Romania, the Land of Choice”, sau sloganul „Explore the Carpathian Garden”, toate au fost campanii pentru care au fost cheltuite sume impresionante. În ciuda lor, turiştii străini au întârziat să apară.
Campanii de promovare a României:
1995: „Eterna şi fascinanta Românie” - 6 milioane de euro.
2004: „România, mereu surprinzătoare” - 2 milioane de euro.
2006: „Fabulospirit” - 110.000 euro.
2009: „Romania, the Land of Choice” - 1,5 milioane de euro.
2011: „Explore the Carpathian Garden” - 890.000 de euro.
Pe aceeaşi temă:
Maria Grapini vrea să promoveze turismul cu ajutorul legendei mărțișorului