Sună bine, doar că lucrările bat de cele mai multe ori pasul pe loc. Deşi lucrările ar fi trebuit să fie gata în proporţie de 70%, drumarii au ajuns abia la jumătatea lor.
Cel mai scump tronson de autostradă la care se lucrează în prezent este cel dintre Suplacu de Barcău şi Borş. Constructorul, compania americană Bechtel, va încasa pentru cei 64 de kilometri de autostradă peste 530 de milioane de euro. Dar termenul oficial de finalizare, luna decembrie din anul viitor, riscă să fie depăşit cu mult. În ultimii opt ani, doar jumătate din autostradă a fost turnată. Asta nu a împiedicat compania americană să încaseze deja 77% din valoarea contractului. Adică 417 milioane de euro.
Urmează în top tronsonul Deva - Orăştie. 32 kilometri şi jumătate de autostradă, pentru care statul plăteşte 228 de milioane de euro. Cam în jurul aceleiaşi sume se învârte şi o porţiune din autostrada Lugoj - Deva: 192 de milioane de euro pentru 27 de kilometri. Contractul pentru aceste lucrări a fost câştigat de către un consorţiu compus din trei firme italiene.
Alte şase contracte sunt împărţite pe tronsoanele Orăştie - Sibiu şi Nădlac - Arad. Un caz aparte îl reprezintă o porţiune a autostrăzii care duce la graniţa cu Ungaria. Contractul încheiat cu firmele Romstrade, Monteadriano şi Donrep a fost reziliat din cauza întârzierilor. Compania Naţională a autostrăzilor scoate din nou lucrările la licitaţie, ceea ce înseamnă că valoarea iniţială a contractului, de 108 milioane de euro se poate schimba.
Tragem linie şi rezultă că pentru cei 245 de kilometri de autostradă aflaţi în lucru, statul a plătit jumătate din valoarea totală a contractelor. Iar stadiul lucrările se situează, în medie, cam la acelaşi nivel cu plăţile.