Surprinzător,pacientul închipuit a fost acceptat fără să fie consultat de un specialist şi fără bilet de trimitere, în condiţiile în care Banca Mondială ne-a atras atenţia căsunt cheltuiţi prea mulţi bani cu pacienţi care nu au nevoie neapărat de internare.
La primul spital, reporteriiDigi24intră în vorbă cu o asistentă, de altfel dornică să îi ajute.„Mă duc să îl întreb pe doctor şi mă întorc”, spune ea. După scurt timp, vine cu răspunsul pozitiv: „Am vorbit cu domnul doctor şi veniţi mâine dimineaţă şi o internaţi. Am vorbit şi cu colegele mele de la internări, s-a rezolvat. O aduceţi mâine dimineaţă.” Cât costă? „Vedeţi, vorbiţi cu domnul doctor.” Fără bilet de internare, fără nici un document.
Echipa abordează direct medicul, care nu este prea curios să afle amănunte. „Îmi dai un telefon luni şi facem rost de un pat”, spune el. Se poate fără bilet de trimitere: „Îmi dai un telefon şi spui că am vorbit şi ştiu eu”, sfătuieşte medicul.
Următorul spital, aceeaşi poveste. Medicul de aici se oferă să ajute şi garantează internarea. „Are probleme cu inima, cu diabetul”, spune reporterul, dar asta nu contează... „avem cazuri mai grave”. O internează şi aşa: „O aduceţi mâine după două şi se rezolvă treaba.”
În mod normal,internările se fac fie în situaţii de urgenţă, fie cu bilet de trimitere de la medicul de familie, respectiv de la specialistul din policlinică. La nivel naţional, anul trecut au fost înregistrate4,4 milioane de internări, mult peste media europeană.