Cei 100 de angajaţi ai Autorităţii de Reformă Feroviară se vor a fi creierul din spatele restructurării căii ferate. Ei vor decide la câţi kilometri de cale ferată renunţă România, dar şi principiile după care se stabilesc tarifele de utilizare a infrastructurii şi modalitatea de acordarea a subvenţiei pentru companiile de transport de călători. În plus, ar trebui să cumpere locomotive şi vagoane.
Specialiştii din transporturi consideră însă că nu este nevoie de o asemenea autoritate. Multe din atribuţii sunt deja îndeplinite de CFR SA, compania care gestionează calea ferată, iar altele de Direcţia de Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor.
„Noi nu putem fi de acord să înfiinţăm o astfel de autoritate cu 100 de persoane în condiţiile în care an de an calea ferată se restructurează şi personalul din execuţie este disponibilizat”, spune Iulian Măntescu, lider de sindicat.
„Discuţia iniţială cu FMI viza un termen al finalizării reformei sectorului feroviar de cinci ani. La momentul lansării ideii se vehicula o structură mai suplă, cu 50 de angajaţi. Problema reformei sistemului feroviar din România nu va fi rezolvată de apariţia unei noi structuri”, a declarat Elena Tudose, director de programe în Institutul de Politici Publice.
Şefii din Transporturi dau asigurări că noua autoritate nu va prelua din atribuțiile companiilor de sub autoritatea ministerului, ci va acoperi o arie de activități noi.
Iniţial, ARF se va finanţa dintr-un împrumut din trezorerie de 25 de milioane de lei. Ulterior, banii vor veni din tarife plătite de operatorii feroviari şi din fonduri europene.
George Buruiană, director general Cargo Trans, fost director CFR Marfă, este de părere că „va fi un tarif nou care se va naşte şi care va fi aplicat operatorilor şi gestionarului de infrastructură. Orice tarif nou, având în vedere nivelul actual al tarifului de acces, este greu de suportat.”
„Dacă într-adevăr se vrea o nouă instituţie de control, să fie plătită de la bugetul de stat, nu din banii pe care îi produc operatorii şi gestionarul de infrastructură pentru că atunci şi puţinele venituri pe care le avem se diminuează”, a adăugat Iulian Măntescu.
Noua autoritate ar urma să aibă cinci direcţii şi va fi condusă de un Consiliu format din cinci membri, ale căror salarii vor fi stabilite prin ordin al ministrului Transporturilor. Potrivit sindicaliştilor, instituţia ar urma să fie înfiinţată în regim de urgenţă până la finalul acestei luni.