Repararea drumurilor pe loc, prin refolosirea asfaltului, este ieftină şi rapidă, spun şefii de la Drumuri.
„Se poate realiza între un kilometru şi un kilometru şi jumătate de reciclare pe zi, undeva la o treime din costurile reabilitării. Poate să varieze de la 250.000 de euro, la o reciclare cu toate straturile de acoperire ulterioare, în comparaţie cu o reabilitare unde poţi să te duci la 1,1 milioane de euro pe kilometru”, explică Cristian Andrei, director general adjunct pe întreţinere la CNADNR.
Metoda presupune refolosirea straturilor de asfalt care se stricaseră, în amestec cu diverse adaosuri, şi returnarea lor pe drum. 45 de kilometri de drum naţional au fost reparaţi prin această metodă, anul trecut, la costuri de cel mult 127.000 de euro pe kilometru.
Anul acesta, 80 de kilometri de drum vor fi reparaţi prin această metodă. Un sfert reprezintă drumul de legătură dintre localităţile braşovene Șercaia şi Hoghiz.
„Se vine cu un teren de reciclare, un utilaj, care frezează la 20 de centimetri adâncime, se amestecă, se adaugă pietriş şi ciment, se toarnă şi se vine cu cilindrul în spate. Peste care se vine cu un strat de asfalt”, spune Adriana Necula, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov.
Lucrările au început în iunie, iar drumarul promite că le termină până la sfârşitul acestei luni. Anii în care drumul a fost plin de gropi le-a scos peri albi şoferilor.
Sute de kilometri de drumuri şi autostrăzi pot fi reparate la fel. De aceea, Compania de Drumuri cumpără utilaje de aproape 16 milioane de euro.
„Intenţionăm să cumpărăm şapte truse de reciclare care vor fi repartizate la fiecare direcţie regională. Pe o trusă de acest fel sunt necesari nouă specialişti şi un inginer”, a mai spus directorul general adjunct pe întreţinere la CNADNR.
Potrivit CNADNR, aproape 1.400 de kilometri de drum au nevoie în acest an de lucrări de întreţinere şi reparaţii, lucrări în valoare de 1,7 miliarde de lei. Compania de Drumuri a primit deocamdată de la buget doar jumătate din banii necesari.