Ziua marilor promoţii sau Black Friday i-a făcut pe români să epuizeze ofertele magazinelor. Nu toţi cei care au vânat însă chilipiruri au avut noroc. Au început să apară deja reclamaţiile la adresa comercianților care una au anunţat şi alta au vândut.
Românii au fost nemulţumiţi de faptul că nu au găsit pe rafturile magazinelor produsele anunţate de comercianţi sau că unele dintre ele au apărut doar cu preţul întreg, nu şi cu reducerea promisă. De exemplu, Cristian spune că "După nebunia de anul trecut aţi zis că anul acesta stocurile vor fi foarte mari şi că vor fi 3 zile de reduceri. Cred că au fost maximum 100 de bucăţi din ofertele cu adevărat bune, restul... umpluturi... DEZAMĂGIRE! ", iar Marian adaugă "Am cumpărat azi un laptop din magazin (Sibiu) şi nu este cel din ofertă".
O altă nemulţumire a fost legată de timpul de livrare a produse. Cum o bună parte din vânzare s-a făcut în online, unii cumpărători s-au trezit că produsul nu mai ajunge la ei. Este şi cazul lui Adrian care spune că "S-ar putea să aveţi reclamaţii în ceea ce priveşte preluarea comenzilor. Sunt oameni care nu au fost contactaţi încă de vreun operator pentru confirmarea comenzii”.
Iar concluzia o trage Marius: „Parcă au fost mai bune reducerile de anul trecut. Anul acesta e numai reclamă. Restul nu e mare lucru”.
Aceştia sunt doar câţiva dintre cei care şi-au exprimat nemulţumirea pe paginile de Facebook ale marilor comercianţi, dar zeci de persoane au făcut deja reclamaţii la Protecţia Consumatorilor.
Retailerii se apără. Din cauza numărului mare de comenzi, sistemele informatice nu au mai funcţionat, aşa că nu au avut cum să ştie tot timpul ce produse mai au în stoc.
Explicaţiile lor nu îi liniştesc pe păgubiţi care s-au şi adresat Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
„Au reclamat (n.r.) Că nu au mai găsit produsul sau că s-a epuizat stocul deşi era rezervat sau că nu a fost o reducere cum s-a promis”, a declarat Bogdan Nica, preşedintele ANPC.
Reprezentanţii ANPC spun că retailerii pot fi acuzati cel mult de publicitate înşelătoare.
„Dacă au scris în limita stocului disponibil, dacă au specificat că livrarea se face în termen de 10 zile s-au acoperit din punct de vedere juridic”, explică Bogdan Nica.
Dacă nu pot risca amenzi cuprinse între 5.000 şi 60.000 de lei. De "Black Friday", magazinele online au avut vânzări de peste 18 milioane de euro.
Atunci când faceţi cumpărături online, trebuie să fiţi foarte atent la identitatea comerciantului, la caracteristicile produsului ales şi la condiţiile de vânzare. Pentru că nu puteţi atinge și nici încerca produsele achiziţionate online, beneficiaţi de câteva drepturi în plus. Pe de altă parte, obligaţiile producătorilor şi explicaţiile legale privind reducerile de preţ şi vânzările cu preţ redus sunt date prin OUG 99 din 2000.
Trebuie să fiţi informat temeinic înainte de a cumpăra online. Comerciantul este obligatsă vă dea datele de contact ale companiei, caracteristicile produsului, prețul, metodele de plată, costurile şi durata livrării. Dacă informațiile de pe site nu sunt clare și datele de contact lipsesc, nu faceţi cumpărături de acolo.
Mai ţineţi cont de câteva reguli simple. Verificaţi dacă există costuri suplimentare, cum ar fi situația în care plătiţi cu cardul de credit. De asemenea, nu strică să comparaţi prețurile cu cele de pe alte site-uri. Salvaţi mereu sau păstraţi o copie imprimată a comenzii, a confirmării ei, precum și a condițiilor generale de vânzare. Nu confirmaţi comanda până nu sunteţi sigur de costul total.
Aveţi dreptul să vă răzgândiţi și să vă primiţi banii înapoi. Dacă nu sunteţi mulţumit, puteţi returna produsul în zece zile lucrătoare din momentul livrării și puteţi primi banii înapoi, fără să fiţi nevoit să explicaţi motivul și fără penalități. Singurele costuri care vă privesc ar putea fi cele de returnare a produsului. În ţările Uniunii Europene, perioada în care te poți răzgândi poate varia între 7 și 15 zile.