Raportul OMS plasează România printre ţările europene cu o rată relativ mare a deceselor în urma unor accidente produse pe drumuri publice - 11,1 la suta de mii de locuitori, aceeaşi cu a Lituaniei, dar mai mare decât cele înregistrate de Bulgaria (10,4) şi Ungaria (9,1).
Comparaţia cu statele occidentale poate fi considerată descurajantă în condiţiile în care, tot în 2010, Franţa, de pildă, avea o rată a deceselor de doar 6,4, Germania şi Danemarca - 4,7, Marea Britanie - 3,7, iar Suedia – 3.
Peste 2.300 de români mor anual în accidente de maşină
În raport este prezentată şi statistica deceselor în accidente rutiere din 2010, România figurând cu 2.377, Bulgaria - 775, Ungaria - 740, Germania - 3.648, Franţa - 3.992, iar Rusia cu nu mai puţin de 26.567.
La nivel mondial, rata deceselor în accidentele rutiere din România este însă comparabilă cu cele din SUA (11,4), Guineea Ecuatorială (11,4) şi Bangladesh (11,6).
Acelaşi indicator al României este însă mult sub cele din Thailanda, Africa de Sud şi unele ţări din America Latină.
În raportul OMS este analizată şi ponderea persoanelor rănite grav pe drumuri publice care sunt luate cu ambulanţa. La acest capitol, România, cu un procent de minimum 75 la sută, se află în categoria ţărilor cele mai eficiente.
Stăm bine la capitolul eficienţei legislaţiei rutiere
De asemenea, în privinţa eficienţei legislaţiei rutiere şi, implicit, a limitelor de viteză impuse, România este notată cu 8 din 10, în timp ce Norvegia, Ungaria, Austria şi Bulgaria au nota 7, iar Belgia, 6.
Din acelaşi punct de vedere, Franţa şi Finlanda sunt notate cu 9 în raportul OMS.
Pentru eficienţa obligativităţii privind purtarea centurii de siguranţă, România are nota 8, în raport menţionându-se, pe de altă parte, că se numără printre numeroasele ţări, majoritare de altfel, care nu interzic vorbitul la telefon prin hands-free în timpul şofatului.
În raport se mai menţionează că, la nivel mondial, numărul deceselor în accidente rutiere, deşi nu a crescut, se menţine totuşi la un nivel "inacceptabil de mare" - 1,24 milioane pe an.
Îngrijorat de numărul mare de accidente s-a arătat şi premierul Victor Ponta. În opinia sa, şoferii care încalcă grav legislaţia rutieră ar trebui să rămână fără maşini, aşa cum se întâmplă în alte ţări.